Appelände

 
Det är faschinerande att ett tonåring tycker det är värt att lägga mer tid att tjafsa om en uppgift än det tar att faktiskt utföra den. Men det har väl mindre med själva uppgiften att göra än det faktum att de vill känna att ingen, allra minst morsan kan bestämma vad de ska göra. Man får välja sina strider, men i somliga känner jag att jag gör mig själv en björntjänst om jag ger med mig. Så det slutade med att hon klippte den förvuxna lilla plätten och sedan var det inte mer med det. 
 
Efter slavarbetet var det middag på Pinchos för presentkortet vi vann av Pusselkampen, följt av australiensiska "Simple space" som bjöd upp till show på Stora Teatern. Publikplatser fanns också uppe på scenen och vissa inslag bjöd in till lättare interaktioner med dessa och oss närmast. De var duktiga, verkade ha roligt men inte lika tekniskt eller fysisk utmanande som några av de andra shower i samma tema vi nu sett.
 
 
Till lördagen väntade en förlustmatch mot Lerum medan jag stod vid planen intill och grillare burgare till A-lagets match mot Uppsala. Så fort våra tjejers match var klar sprang några, inklusive Ronja över för att vara bollflickor. Jitex A-lagsmatcher drar inga publikhav direkt så blev några lugna timmar inklusive förberedelser och bortstädning, plikten avklarad.
 
Väl hemma packade vi lite övernattningsgrejer, hämtade upp Emilio och åkte ut till Christer. Emilio skulle spela match i Björlanda idrottshall, ett stenkast från Christer så Lilltjejen föreslog övernattning där. Fixade sen middag och spelade "Ticket to ride" innan ungdomarna gick ned i biorummet och kollade på "Austin Powers", en film som alla verkar ha sett utom jag. Den verkar lika störig i samma nivå som "Dum och dummare" eller vad den nu heter som alla, framför allt killar verkar ha på sin topp tio bästa film lista. Den betade de av efter frukosten nästa dag.
 
De promenerade till idrottshallen och så anslöt jag senare för att vi tjejer sedan kunde åka hem för att mötas av ännu en present av det läbbigare slaget! Antingen söker någon av katterna, bokstavligt talat, större utmaningar, eller så har vi fått ett nytillkommet råttbestånd i området. Jag har lust att påpeka i vår bostadsrättsförenings FB-grupp vilken fantastisk nytta våra fyrbenta jägare gör eftersom jag vet att inte alla uppskattar katter. Med tanke på mängden möss, och nu alltså råttor som bara mina tre förpassat till nästa liv så kanske man skulle överväga donationer i nivå med Anticimex bekämpningserbjudanden.
 
Ja, blogg-appen kraschar fortfarande hela tiden, omöjlig att starta. Är generellt missnöjd med blogg.se men varken kan eller vill byta för att förlora alla år jag nu skrivit här. 
 
Det är rubriker om DN-journalisten Henrik Brandão Jönssons uttalande i P4s mysprogram Söndag, där han tipsat en lyssnare att hennes pojkvän borde åka till Köpenhamn och köpa sex för att träna på att bli bättre i sängen. Programledaren kastade ut honom ur panelen efter kort diskussion och man kan ju liksom denna med rätta bli upprörd men samtidigt bara skaka uppgivet på huvudet och konstatera att det egentligen inte är särskilt förvånande att en karl kommer med ett sådant uttalande. Möjligheten att köpa sex är så utbredd - för att det liksom vilken eftertraktad produkt som helst finns en marknad för det. Finns det köpare så finns produkten, och hur vi än vill tro att dessa köpare är udda kort, stackars ensamma män eller män med böjelser de inte kan kontrollera så är de flesta just dessa vanliga Svenssons, med bra jobb, rika sociala liv med fru och barn där hemma.
Att en vad man förmodar välutbildad och i detta fall utrikeskorrespondent med många års boende i ett land där vuxen- och barnprostitution är markant som, enligt denne Henrik var just grunden för hans uttalande, är ytterligare en bekräftelse på den likgiltiga föreställning många män har kring kvinnor.
Och då man får förmoda att den breda majoriten vuxit upp i normala familjeförhållanden där man lärt sig vad som är rätt och fel, är steget inte långt till att man undrar om problemet är biologiskt. De vet att det är fel, till och med olagligt, men ändå köper de en kropp, en kvinna, blundar för det fel de vet att de gör. En inbrottstjuv vet att det hen gör är fel men gör det ändå för att hen behöver pengar eller prylar. En sexköpare vet att det han gör är fel men gör det ändå för att? Frun inte vill tillräckligt, flickvännen inte vill göra det som han vill, själva kicken för att det just är olagligt, makten i att köpa sig en annan människas kropp som man vet är i beroendeställning? Det är så banala ursäkter dessa påkomna Svenssons kommer med att den där biologiska orsaken känns närmast logisk. Vad skulle det annars vara? De kan ju inte vara sjuka i huvudet hela bunten?
 
Usch, blir bara arg och så full av vanmakt när jag tänker på sådana här saker. Drömde något otäckt häromnatten och när jag vaknade var uppenbarligen hjärnan inställd på hemskheter då den började föreställa mig hur jag upptäcker att Ronja blir våldtagen i skogen. Det är fan i mig bland det värsta jag kan tänka mig att hon skulle kunna råka ut för, och så är det dessutom ingenting ovanligt!
Min hjärna spann iväg kring vad jag skulle göra om det var en eller flera gärningsmän, oskadliggöra och skada dem så de aldrig skulle kunna utsätta någon för något liknande igen. Det var en sten och krossade vitala delar som ingick, tills jag insåg att de inte förtjänade mina skattepengar på den komplicerade sjukvård de skulle behöva samt skämt till fängelsestraff de möjligen skulle kunna få, så efter jag tillsett att de lidit ordentligt, bönat, bett och besvurit sin ånger hade jag slagit ihjäl dem. Klart värt fängelsestraffet där skulle jag konstatera och erkänna det biologiska motivet, modersinstinkten att skydda mitt barn. 
 
Ibland kommer tankar som dessa över mig, uppfyller mig med sådan skräck att det krävs all viljestyrka att mota bort dom. Som nu.
 
 
Styr över till något annat, något trevligare, jag kan inte göra något ändå, inte skydda mitt barn mot allt. Så tänker på bullar. Kanelbullens dag som vi firade på lördagen istället för fredagen då det inte fanns tid. Klev upp och satte degen på jäsning för att snabbt baka ut och grädda medan frukosten intogs. Christer åt ingen frukost alls utan sparade sig till bullarna. Åtta stycken! Att ens bakverk uppskattas gör en alltid glad, och finns det något godare än nygräddade kanelbullar med ett kallt glas mjölk?!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0