Ut på stan

(null)
Det pågår någon större kricketturnering i landet, kricket som för indierna är som fotboll eller hockey för svenskarna. Christina och Gaurav tog seden dit de kommit och kollade match medan jag som är lika intresserad av sport på tv som av skattetabeller drog ut på stan istället.
Rådfrågade hotellpersonalen om transport som resulterade i en Uber till Nexus, ett föreslaget köpcentrum. Tydligen är det lugnare ute på söndagarna så gick smidigt men relativt mycket folk i köpcentret som var rätt kommersiellt med de större varumärkesbutikerna.
(null)
Fick visa Lilltjejen att hennes älskade Subway också finns här.
När jag lite besviket vandrat igenom de tre våningsplanen testade jag istället att helt sonika ge mig ut på gatorna. Att ta sig över en sådan var ju bara ett äventyr i sig! Men hittade några roligare butiker för det jag var ute efter, nämligen en klassisk kurtas som är ett väldigt vanligt plagg här bland både kvinnor och män. Enklast beskrivet som ett mellanting av långskjorta och klänning där kännetecknet är de djupa slitsarna på sidorna.

När jag skulle tillbaka till hotellet ville jag testa en rickshaw istället men mobiltäckningen var så dålig att Uberappen knappt fungerade, och när jag väl fick napp på en förare så valde de bort mig! Anledningen var kanske mitt främmande namn, men kanske också destinationen. När jag till slut gav upp och istället försökte hugga en vanlig rickshaw fick jag också nej då de inte visste vart hotellet låg - förrän jag träffade på en som jag fick knappa in destinationen åt på hans gps, och då bar det av. 
(null)
(null)

Hundra rupees, typ tretton spänn för den drygt tio minuter korta färden som var betydligt roligare än en luftkonditionerad taxi! Det var något med alla människor, alla ljud och dofter tillsammans med den exotiska värmen som tilltalade mig, så totalt fjärran vår ordningssamma och sterila hemmamiljö. Jag kände mig modig som gav mig ut på egen hand, ville inte låta mig hållas tillbaka av förutfattade meningar och rädsla för det okända. 
Och ja, jag hittade en kurta, svart förstås trots mina färgambitioner. Kanske får chansen till nytt försök under kommande dagar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0