Surdeg

Skönt med en oplanerad söndag som började med att köksfläkten inte fungerade. Service bokades till onsdag som man till kvällen trodde sig kunna avboka då den fungerade igen - för att inte göra det till denna morgon. Uppenbarligen något glapp då den minuten senare lade av igen, så får nog ta hit den där teknikern ändå...
 
Ägnade nästan tre timmar åt att få däng i Ark Nova innan vi åkte och veckohandlade. Slötittade på någon futuristisk koreansk film tills det var dags att åka till passet i Frölunda. Jag kände inte alls för det, ville helst stanna hemma och av någon anledning tycka synd om mig själv. Jag kände mig rätt och slätt nedslagen och rent ut sagt deppig.
Men nya årets träningsambitioner håller ännu i sig och det blev över trettio deltagare vilket kändes lagom för salen. Bokningsmässigt ska det få plats för fyrtiotvå! Den välfyllda salen och musiken fick igång mig som vanligt och jag påmindes hur otroligt viktig träningen är för mig och mitt mående. 
Hämtade Lilltjejen som alltid passar på att sova hos mig när C är hemma med sin stortjej. Hon sover som en visp så har fått både armar och armbågar inkörda här och där men påminner mig själv att det swishar till och så vill honom inte sova med sin mamma längre.
 
Testade att tejpa hennes knä inför skolans idrottslektion idag och hon har övningar att göra från fysioterapeuten. Hon tycker inte alls om att missa fotbollen eller gymnastiken vilket förhoppningsvis motiverar henne till att göra dom, men jag undrar lite kring hur det kommer att gå med skidåkningen. Den är vibrerande men inte lika stötig men vi får helt sonika se. Det blir ju två veckor för henne eftersom Johan och bonusfamiljen åker upp veckan efter vår, då sportlovet träder i kraft.
 
Nåväl, jag får ju presentera Råger och Sura-Pelle! Coronapandemin blev en boost för surdegarna så vi är lite sena på bollen. Christers KitchenAid är inneboende hos mig där jag personligen anser att den både passar mycket bättre och dessutom faktiskt kommer till använding som mer än dammsamlare och brevpress. Jag blir sugen på att baka när jag ser den! Så därav har jag nu rört om och gullat lite med Råger och Sura-Pelle denna morgon. Christers är gjord på vanligt mjöl och jag testar med rågmjöl, (Råg)er, hahahahahaha! Ehm.
Jag körde också i lite rivet äpple som jag noterade att en del självutnämnda experter inkluderade. Så nu får vi se huruvida våra olika telningar artar sig och faktiskt resulterar i något ätbart på slutet. Jag är faktiskt inte särskilt förtjust i surdegsbröd med sin galet sega skorpa där man tror tänderna ska följa med, men det är ju något häftigt tillfredsställande med att tillverka sitt egna bröd, segt eller ej. 
Fortsättning följer.
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0