Ljus

Göteborgarna blinkar förvånat och undrar vad som står på. Det är ljust, till och med sol! Kylan kommer på köpet men det är den friska sorten och inte råa så till och med hundis travade på glatt bland frostbelupna fjolårslöv.
Det är fredag och min bank har börjat flagga inför räntan som ska bindas om i mars. Med nuvarande erbjudande - som inte säger någonting om vad det faktiskt blir vid övergångsdatum hamnar jag på en månadskostnad av drygt åtta tusen för alla tre lån samt amortering. Det lär hinna hända än mer av den höjande räntefronten till mars, för att inte tala om när de andra lånen ska tecknas om i höst och då tickar vi snabbt upp i över tretton tusen per månad. Lägg till månadsavgiften och ekvationen landar i det nedslående faktum som förblir oförändrat hur många gånger jag än tittar på mitt excelark.
Jag har alltid dragit extra varje månad till ränte- och amorteringskontot så jag lyckats bygga upp en liten buffert just för de månader som nu kommer att bli ett faktum, men den är just det - liten och frågan är om den kommer att räcka tills räntan eventuellt går ned igen då det lär dröja.
 
Nåja, nu är det helg och jag har skjutsat Lilltjejen och Elvira till Emmy för övernattninskalas. Tjejerna målade naglarna medan jag kämpade med plattången då de tydligen ville ha lockat hår. Eller ja, vågor var väl det jag lyckades åstadkomma på den knappa tiden, hårstyling är verkligen inte min starka gren! Jag uppmuntrar att de ska lära sig hantera plattången på varandra och den dagen Lilltjejen blir nyfiken på smink ser jag fram emot att köpa lite startgrejer för henne att experimentera med. Men om hon frågar mig om hjälp kommer denna morsa hjälplöst till korta! Då känns det bra att hon har kompisar som redan nu börjat och kan lära henne, men än så länge är hon sin mammas dotter!
Isabella B har flyttat till Kungsbacka och bytt skola sedan denna termin år men de håller kontakten ett tag till i varje fall. 
 
En lugn helg väntar där vi hoppas att det klara vädret håller i sig. Då vallfärdar vi troligtvis med resten av Göteborg ut i skog och mark. Undrar om jag inte ska ta och sticka ut och lufsa lite innan helgfrosseriet tar vid? C fyllde på min burk med gröna tennisracketar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0