"Sommaren är kort..."

"Sommaren är kort
de mesta regnar bort."
 
Visserligen blev den lite regn i Sälen men därutöver kan jag inte klaga på vädret jag fick under min sommar detta år! Lilltjejen är nu hos Johan under fyra veckor och jag sitter framför datorskärmarna igen. Vad fort det gick!
Nina med familj åkte till vackra Lysekil igår för vidare semesteraktiviteter och som alltid har deras besök varit trångt, stundtals kaotiskt men ändå trivsamt mysigt i all sin röra av människor, våra grejer och planeringar. De hann knappt till första rondellen innan första tvättmaskinen var igång och jag rastade dammsugaren. Från fullt hus till bara jag och katterna som jag förmodar andas ut och återtar sina favoritställen i rummen.
Som jag finner närmast kliande tvång att ta fram dammsugaren vid skräpiga golv för den djupa tillfredsställelsen av rasslet i dess rör beskrev min svåger liknande inför mina försummade uteplatser. Två säckar röjde han undan, klippte gräset, ansade, rensade och vattnade så de två vita vinbärsbuskarna jag inte visste jag hade darrande stod och blinkade mot det blottade solljuset. Och allt detta extra vatten som tillfördes, var det månde en fälla, ett trick att ingiva hopp om ett bättre liv?
I brist på vattenuttag på baksidan använde han min vattendunk jag företagsamt inhandlat för den där krisen som kan inträffa, fyllde och tömde den om och om igen över mina förskräckta buskar och den där slingergrejen i hörnet jag trots alla gånger han upprepat namnet inte minns namnet på.
 
Jag älskar resultatet! Kommer jag att vattna varje dag som han fömanade mig att göra? Eh.
Det blev lite golfbollar utslagna också där Aron med sin naturliga fallenhet för sporter grabbade Christers driver och saftade iväg bollen tvåhundra meter! Tänker osökt på filmen Happy Gilmore och bandytekniken fungerar uppenbarligen också alldeles utmärkt för att få till längden i slagen. Jag testade några slag, nyfiken på hur axeln skulle kännas men gick bra. Efter första natten i Stöten har jag haft ganska ont i höger axel, såpass att jag undrat lite hur det ska gå när det är dags att köra igång combaten igen. Trodde att jag bara legat konstigt på den under den natten, men då det hållit i sig nu alla veckor undrar jag mera. Dock något bättre idag faktiskt så får se hur det känns imorgon då jag ska vikariera ett pass i Mölndal.
 
Annat spel hanns också med i form av expansionen till Takenoko samt Terraforming Mars. Vi hade dock glömt vilken tid det sistnämnda kunde ta och fick till slut finna oss nöjda för kvällen.
 
Lilltjejen hade ovanligt många humördippar under kusinernas besök. Dålig aptit och ont än här och än där. Hann prata lite om det inna jag lämnade hennes hos sin pappa och hon trodde det kunde bero på de ovanligt sena kvällar det blivit. Vi har ju vanligtvis ganska inrutade rutiner med tidiga morgnar och kvällar samt regelbundna måltider. Under sommarledighet med aktiviteter och folk omkring dygnet runt är det ofrånkomligt att de vanliga rutinerna ruckas, men trots detta sade hon sig väldigt nöjd med sitt sommarlov hittills.
 
Aron är ju i den ganska typiska tonårsfasen, fåordig, hopplös att få ur sängen på morgonen (som sin mamma i samma ålder), drar på alla tjänster eller frågor man ber om och vägrar bjuda på sig själv. Livet kretsar kring mobilen och första riktiga flickvännen. Jag inser själv att jag har dåligt tålamod till denna form av "tonårsfasoner" och bävar således när det är dags för Lilltjejen. Oavsett det naturliga behov av frigörelse och biologiskt betingat ifrågasättande och motstånd är brist på respekt från barn till sina föräldrar något som kan göra mig riktigt arg, framför allt när det sker framför mina egna öron och ögon. Det kan vara en så banal sak som Lilltjejens kompisar som kommer tilll mig och frågar "Får vi godis?"  Eller ber om efterrätt när man bjudit dem på middag, frågor som väl mer beror på uppfostran och barnsligt oförstånd - än så länge men som ändå provocerar mig.
Lilltjejen har ju börjat utmana mig mera med det klassiska "inte nu" eller "måste jag" när jag påminner eller ber om något och det behövs tack och lov, igen än så länge inte många upprepningar. Man får ju välja sina strider också som man så populärt säger men när jag själv växte upp var det inte någon fråga om strider ens. Det var bara att göra det och det var bara av den där mystiska kraften kallad respekt som gjorde att man inte ifrågasatte.
 
I vilket fall fick jag tillfälle att knyta kontakt med min gudson denna vecka. En sen kväll då han var nere fick jag med honom till fotbollsplanen där jag med mina två vänsterfötter när det kommer till fotboll jobbade mig svettig i den varma sommarnatten. Jag frågade inget, ville han prata skulle han göra det. 
Två kvällar senare (den andra hade jag tydligen snarkat då han kommit, vilket jag har svårt att tro eftersom jag aldrig snarkar) frågade han försynt om jag ville följa med ner och sparka lite igen. Jag svettades och tyckte att han fick upp andningen lite ialla fall medan han lekande lätt dribblade bort mig. Kanske en timme höll vi på innan han plötsligt öppnade sig. Frågor, frustration, undringar om allt det där som vi föräldrar brinner och önskar så innerligt att de faktiskt ska prata med oss om men som tonåringarna själva aldrig i livet kan föreställa sig göra. Att det är pinsamt, rädsla för besvikelse och vrede, att det är just för att de är ens föräldrar som man inte kan snacka med dem.
 
Jag hör och förstår hans frustration och uppfattningar där jag lyssnar med mitt föräldraperspektiv som är omöjligt att slå av helt. Jag är inte hans förälder och vill inte komma med pekpinnar eller dömanden utan bara vara den lyssnande och rådgivande part han ber om, glad och tacksam för det förtroende han ger mig. Natten känns nästan tropisk där vi sitter med fullmånen över trädtopparna. Svetten kyler ned oss och vi pratar vidare medan vi kommer på fötter igen och fortsätter bolla och skjuta skott. Eftersom jag anser att det är så viktigt, men också för att jag själv som förälder inte önskar annat än att Lilltjejen ska våga prata med mig om precis allt, försöker jag ändå uppmuntra honom till att prata med sina föräldrar, att risk för vrede och besvikelse hör till det ansvar man faktiskt förväntas kunna ta samt bemöta för att uppnå den självständighet och respekt det så mycket handlar om.
Klockan är två när vi är tillbaka och jag slocknar direkt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0