Desirée och jag

Kommer ni ihåg filmen "Grabben i graven bredvid" och tjejen Desirée? Tidigt i filmen introduceras man för hennes och Michael Nyqvists karaktär Bennys vitt skilda personligheter. Benny som fixar sitt snabbkaffe med varmvatten och diskborstskaftet medan Desirée kör sin tjusiga espressobryggare och gnider osynliga fläckar från diskbänken. Just den scenen när hon omsorgsfullt torkar den redan skinande rena bänken återkommer till mig när jag kommer på mig själv att göra likadant. I många fall kan jag vara synnerligen obrydd och lättsinnig vad beträffar ordning och städning, framför allt i de mindre iögonfallande områdena som under sängar och uppe på tavlor och byråer. Matbordet torkas tillfredsställande med nödtorftiga svep med trasan, men smulor och vattendroppar på disk- och köksbänkar kan uppenbarligen utlösa vissa OCD tendenser hos mig, särskilt medan jag jobbar där. Blanda ingredienser, hacka och och röra i kastruller varvas kontinuerligt med diskning och rentorkning av bänk. Förutom detta kan jag komma på mig själv att stanna till för att vrida en skål några grader åt höger eller flytta ett ljus till en ny plats och sedan tillbaka. Dammsugaren kan bli stående i skåpet flera dagar för att en annan komma fram flera gånger. Mitt notoriska dammsugande kanske kan skyllas på de två kattlådorna jag nu har under trappan men då torde det väl vara en viss kontiniutet i frekvensen istället för det man närmast kan kalla periodande. Avskyr dock att känna skräp under fötterna! Att tvätta fönstren två gånger under tiden jag bodde i gamla lägenheten såg jag dock inte som något större problem så man kan ju inte påstå att jag är pedant utan kanske en smula... selektivt manisk?
 
Apropå kattlådor hoppas jag kanske kunna minska ned antalet till en när jag nu köpte ett hem med existerande kattlucka. Måste ha sett en smula roligt ut där jag hopkrupen på golvet lockade på mina pälsansikten genom den lilla öppningen men nu verkar de ha förstått hur den fungerar så undertecknad måste förlika sig med att inte längre ha full koll på huruvida de är inne eller ute. Ganska mysigt att höra luckan slamra till, dock sitter den i sovrummet så får väl se om några veckor hur mysigt jag tycker det är när de ska ut på sina nattliga patrulleringar. Gällande kattlådorna misstänker jag att de kommer fortsätta att föredra dem då de oftast kan komma in och direkt dit efter en lång stund där ute. Det är ju i och för sig positivt för grannskapet...  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0