Vad är då jag?

(null)
Trots "Nej tack till reklam" är detta det andra utskicket med SD jag fått med posten. Jag är inte intressserad av någon partipropaganda över huvudtaget men när jag nu fick denna kan jag inte låta bli att reflektera över hur markant jag känner hur den inte talar till mig. När den allmänna omskrivningen för SD brukar vara "arga vita män" undrar jag varför de inte försöker undvika en bild just som denna. Inte en enda kvinna, inte en enda med "icke-svenskt" utseende. Man kan ju inte dra någon annan slutsats än att representanterna i Mölndal inte är andra än just - vita män.
Som tidigare sagts är jag fullkomligt och totalt ointresserad av politik. De vänner på FB som nu börjar dela sina åsikter blockerar jag helt sonika. Likt man stänger dörren till Jehovas vittnen stänger jag av dem från min åsyn då jag finner den lika påträngande och störande som dörrknackarna som vill upplysa mig. Oansvarigt kan många tycka. Varsågod. Jag är ändå inte intresserad. Jag röstar lite godtyckligt på någon av de vanliga partierna - jag har inget större förtroende för något av dem ändå.
Jag vet bara vilka jag inte ska rösta på och SD är ett av dem. Oinsatt och ansvarslös som jag är har jag ju inte fullständiga belägg för mina åsikter utan går helt och hållet på det sociala surret och kan inte låta bli att undra vad det ärliga svaret skulle bli vid en fråga till SD: "Är jag i era ögon svensk med rätt att leva i Sverige?" Påverkad av de publika rösterna kring detta partiets ståndpunkter är det ofrånkomligt att jag med så tydligt "icke-svenskt" ursprung blir oroad. Om SD verkligen är så rasistiskt "som alla säger", och nu är andra till tredje största partiet i Sverige, innebär det att en stor del av Sveriges befolkning, människor omkring mig som jag kanske jobbar med och umgås med sympatiserar med deras åsikter, håller med om att jag inte hör hemma här? Man har fått höra att jag som adopterad ju är "legitim", att min tillvaro här liksom är ok eftersom jag ju inte hör till kategorin "typisk invandrare". Jaha, det ska definieras gråzoner alltså? Kategoriseras vad som anses vara en godkänd svensk med rätt att leva och bo här? Det kanske är fånigt men kan ändå inte låta bli att känna denna oro och faktisk otrygghet kring vetskapen att en så stor del av mina medmänniskor faktiskt inte anser att jag är svensk. Men vad är jag då i sådana fall?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0