Värme

Så var man hemma igen, där snön mysigt nog har lagt sig. Inte lika mysigt inomhus där temperaturen var nere strax under femton grader. Vi har inte riktgt blivit kompisar med vår nya värmepump. Brasa i kaminen, massor av tända ljus och en infravärmelampa och vi har fått upp det till dryga nitton nu. Jag gjorde den stora uppoffringen att ta en bastu också. Sitter nu i min djupa fåtölj med Bror draperad över benen och Lilla Grå tryckt vid min arm. Nästan så man tror att man varit lite saknad.
Himla bra med tvättmaskin i stugan vi har så man har det mesta tvättat när man kommer hem. Skönt. 
När temperaturen blev något bättre på vår sista dag åkte vi upp till toppstugan för den traditionsenliga gulaschsoppan. Den är verkligen gudomlig! Hur gör man för att få den så där tjock och mustig?
Det blev också en omgång bowling till där jag dock stod över och istället pytsade ut inbjudningar tiil Ronjas femårskalas nästa helg. Fick en rätt kul groupie med de tre generationerna under tiden. Måste säga att veckan gick otroligt fort. Senaste tre åren har det ju inte blivit jättemycket åkt på grund av Lilltjejen. Det har liksom blivit så länge hon orkat. Förra året blev det dessutom inte mycket åkt för att det var så lite snö och milt ute att det efter första timmen var blött och sönderåkt i backarna. I år var det kylan som begränsade oss. När hon nu börjar få kläm på tekniken kommer vi kunna åka mer framgent. Dock måste hon få till fartkontrollen bättre i de brantare backarna. Där kör vi selen och det tar rejält i låren när man ska ploga sig ned för de branta partierna där konstsnön bara ligger som ett tunt lager över blankisen. Lilltjejen hålls i behaglig fart medan morsans lår skriker av brännande mjölksyra. Då hör man ungen förnöjsamt småsjunga för sig själv!
 
Imorgon blir det att försöka hitta ny dammsugarslang. En mindre angenäm stank spred sig i huset tills vi upptäckte att den låg an mot kaminens glas och följdaktligen smält till en mysig massa. Oops. Kan man köpa enbart slang med fästen som passar till specifikt märke? Lite surt att måsta köpa hel dammsugare...
Till eftermiddagen blir det "Disney on Ice". Lilltjejen uppskattade det förra året och blev överlycklig när hon fick höra att vi skulle dit igen. Därför ingen combat i Frölunda för mig. Jag kom ju inte iväg till gymmet för löpbandet som ambitionen var i Sälen. Snacka om att jag kommer att sluta som en blöt pöl i Partille på måndag. Ingen konditionsträning på en dryg vecka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0