Full fart

Idag var det så dagen för Lilltjejens femårskalas. Så länge hon har väntat, räknat ned och längtat. Förväntningarna lyser i ögonen och så den där otåligheten sista timmen. "-När kommer dom?" Ofrånkomligen påminns man om berättelser med samma början. Bullkorgar som ställs fram, tårtan som väntar i kylen, ballongerna som bara väntar på att bli jagade och kastade i luften. Och så kommer ingen. Ingen. Vad gör man som förälder i det läget? Vad säger man? Bara tanken gör så ont i mammahjärtat att man vill slå de obetänksamma uteblivna barnens föräldrar sönder och samman. 
Lilltjejen har fått välja vilka hon vill bjuda. Femton stycken blir det och varenda en kommer. Så lyckligt lottade är vi - även om man ett antal gånger ifrågasatte klokheten i att släppa lös sexton fyra-fem-åringar i huset. Hon har så många vänner, och det är väl de flesta föräldrars högsta önskan? 
Åtta pojkar, åtta flickor och all den energi som följer med. Johan befann sig någonstans mitt i högen medan jag inte gjorde särskilt långa eller många vändor från köket. Ett ganska bra upplägg tyckte jag. Under förberedelserna tyckte Johan att Lilltjejen kunde göra några fiskar att fästa på skynket till fiskdammen. Resultatet var ju bara underbart!
De där minerna alltså! 
De tre timmarna förlöp utan allt för många missöden. Inga urstuckna ögon, inga bråk eller osämja (vad jag märkte i alla fall). Förhoppningsvis var de alla nöjda när de sockerstinna gick ut i det tunna men ändock där - fantastiskt mysiga vinterlandskapet. Vi fick lite mer snö under natten och dagen. Underbart!
Imorgon är det kalas igen hos en av de pojkar som var med idag. Och nästa helg är den en av de andra pojkarna - dagen efter vi varit på en inflyttningsfest. Senast jag var på fest hos dom var omkring sex år sedan. Då gick jag och lade mig och sov i ett gästrum jag hittade - helt slut av att låtsas intresserad av alla människor jag aldrig mer skulle träffa - förrän kanske nästa helg...
En tanke slog mig gällande "baksidorna" av att vara introvert och ointresserad av "löst prat" och lära känna nya människor. Tänkte utveckla det här men har av någon jobbrelaterad anledning inte blivit av. Orkar inte nu heller, Johan har lagt sig - strax efter Lilltjejen och jag är duktigt mör också. Gonatt!

Kommentarer
Postat av: Britt

Hej! Såg att du virkat en fin poncho och jag undrar var man kan hitta/köpa mönstret till den? Med vänlig hälsning Britt

2016-01-20 @ 12:43:30
Postat av: Linda till Britt

Vad kul att du tycker det! Fast vilken poncho var det? Tror också bara att jag stickat ponchos faktiskt, lite osäker nu då det var ett tag sedan... :)

2016-01-21 @ 21:52:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0