Fåtöljen

Fick en ny leksak av Johan då blogg.se spärrats på min jobbdator. Är inte överförtjust i Windows 10 precis men som det mesta annat nytt handlar det väl om att vänja sig. Är också lite kluven till storleken på laptopen. Jag kommer ju i princip bara att ha den till att skriva och någon mån surfa lite. Då är en liten och smidig att föredra. Ändock gillar jag att ha en stor skärm och då blir ju hela storleken därefter. 
Juldagen har handlat om att röja ut gästrummet som hittills endast verkat som ett klassiskt dumpningsutrymme. Fattar egentligen inte ens varför vi gjorde det till ett gästrum när vi nästan aldrig har några sådana ändå.
Hann bära ut en handfull kartonger innan jag fotade. Man kunde således knappt se golvet! Därtill en garderob fullknökad med grejer. Allt åkte ut i vardagsrummet. Allt ifrån fyra gamla stationära datorer till Nintendo 8-bitars och DVD-boxar. Målet var ett pysselrum för Lilltjejen. I timmar kan hon sitta och klippa, klistra, måla och greja så till jul fick hon massor av pysselmaterial. Hennes rum är ganska litet, så istället för att knö in ett skrivbord där kunde vi lika väl nyttja det andra rummet vi har och istället för att ockupera köksbordet få ett ordentligt utrymme för sig själv. Ner med skrivbord och hurts från loftet och in i rummet. Bort med byrån och ut med grejerna ut kistan. Den fick Ronja fylla med de mjukdjur hon ville ha kvar. Resten hamnar förhoppningsvis hos några nya barn. Då det mesta av de utkastade grejerna var Johans fick han det trevliga uppdraget att gå igenom och rensa medan jag fixade i pysselrummet samt röjde i Ronjas rum. Det behövdes!
En bra början. Skulle vilja ha en bokhylla där kistan står för att utnyttja ytorna bättre. En egen rikttig stol istället för den köksstol som nu står där. Bäddsoffan är kvar så istället för ett obrukbart gästrum är det nu ett kombinerat gäst- och pysselrum. Otroligt nöjd med tanke på att vi kan få ett av våra sällsynta övernattningsbesök till nyår.
Medan Johan slocknade i soffan fortsatte jag röjet - i min bokhylla. Också något som jag länge behövt ta tag i.
Fått börja gömma böcker innanför för att få plats. Dean Koontz, Lee Child, Nora Roberts, Harlan Coben och Marian Keyes dominerar. Deckare generellt är genren efter romaner. 
Nöjd med min juldag med två maskiner tvätt också avklarad och litet röj på loftet. Trötta fötter ligger nu högt i fåtöljens fotstöd medan Johan vaknat och kör "Bonde söker fru"-maraton och LIlltjejen lagt sig med sin padda. Imorgon är bio inplanerad. Filmatiseringen av den fantastiska boken "En man som heter Ove" ska bli kul att se. Nu måste jag hitta något att äta. Vrålhungrig.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna i gbg

Vad bra det blev för lill-tjejen!! Önskar vi hade ett extra rum sådär bara ;-) Vi skulle behöva ett gästrum med en extrasäng- det snarkas och det är sömnproblem och det ena och det andra så det känns som det alltid är någon som inte fått sova ordentligt i den här familjen- haha.... Hoppas hon trivs i sitt nya pysselrum :-)

2015-12-26 @ 09:26:56
Postat av: Linda till Anna i gbg

Ja, vi har inte många rum så extra dumt att inte utnyttja dom. Jobbigt att inte sova ordentligt 😬 Jag har nyttjat Lilltjejens säng många gånger då hon kommit över till oss - och snarkat som ett tröskverk 😝

2015-12-27 @ 21:44:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0