Hej

Läser om en skola i Helsinborg som efter medialt tryck drar in rosutdelning på alla hjärtans dag. En niondeklass ville samla in pengar till egen aktivitet och tog initiativ till detta. Organisationen Friends reagerade, media rapporterade och till slut backade rektorn - under protest.
Jag tycker själv denna typ av aktivitet är förkastlig och den förekom också vid den skola jag undervisade. Varje år svalde jag den illasmakande känslan i munnen när jag såg eleverna med åtskilliga rosor vandra omkring i korridorerna stolt bärandes dessa bevis på sin popularitet. Lika tydliga dessa handfasta troféer var, desto tydligare var de tomma händerna. I skolans värld vet alla redan vilka som är "inne" och inte. Det behövs inte skyltas med en kommersiell kalenderdag som anledning.
 
 
Av en slump läste jag först om denna Hej-pin som kan köpas hos 7-Eleven. Så ser den ut, bara ett enkelt Hej som ändå betyder så mycket. Jag ville köpa den bums och ska så göra när jag får chansen. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0