En snabbis

Det har inte blivit mycket skrivet på sistone men så har dagarna också flutit i ett. Talat mig trött för de fyra besökande kineserna under veckans gång. Fyra stycken med hands-on training och deras totala intryck är förvirring och insikt i systemets komplexitet. En blev så frustrerad att han fattade pennan och skissade upp det "enda" som systemet borde handla om. Bara det att det just var de grejerna jag just gått igenom!
Så antingen bör jag ifrågasätta mina pedagogiska färdigheter eller påtala förlusten av förståelse som åhörare när man har båda ögonen på maillådan istället.
Fått råd från olika håll om de kulturella skillnaderna mellan oss och kineserna när det kommer till utbildning. De får inte ha sina laptops med, närvaro måste redovisas, lokal anställd, helst chef bör närvara för att tillse att de lyssnar ordentligt, gärna test utföras efteråt och diplom på genomförd kurs utdelas. Upprätta gärna en relation först och ta emot visitkort med största respekt. Gåvor får gärna ges men inte om de inte har någon i gengäld då de då förlorar ansiktet.
Det är en arbetsdag kvar innan avresa, tack och lov att vi flyger business class så man kan sitta och arbeta under tiden för jag är inte alls färdig med materialet!

Nu blir det snart att rensa skallen litegrann i alla fall för årets sista combat! Missar ju releaseveckan som är medan jag är i Kina vilket är lika bra då jag fick kitet först i tisdags. Inte en chans att jag hunnit plugga in den på en vecka! Sedan har mina pass juluppehåll och så får vi se hur det blir till våren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0