Guling

Aftonbladet proklamerar att Fazer ska ändra sin förpackning efter en krönika skriven av Patrik Lundgren i Helsingborgs dagblad. Jag läser i Aftonbladet och skakar på mitt mentala huvud. De kan ju inte byta förpackningen på Kinapuffarna! Det är ju lika mycket helgerån som om glassen Piggelin skulle färgas rosa! Jag läser hur den stereotypiska tecknade bilden är rasistisk och försöker känna mig träffad på något sätt. Men nej, jag tycler bara den lilla leende gubben(?) är gullig!
Så läser jag Patriks krönika och blir lite ledsen i ögat. Jag har en handfull gånger drabbats av människors fördomar och främlingsfientlighet i form av kommentarer och påhopp från fullständiga främlingar. Inte alls i den utsträckning Patrik skildrar, inte i närheten. Kanske min bild av den gullige kinesen hade varit annorlunda om jag hade liknande erfarenheter, men steget från en inbiten logo till skämt och fientlighet från omgivningen känns stor för mig. Rår man på fördomar och främlingsfientlighet genom att Fazer nu ändrar sin förpackning? Någonstans måste man ju börja så varför inte? Fördomarna kommer ju någonstans ifrån, upptagna som små korn från ens omgivning och närmiljö. Men vid de tillfällen jag driver med mig själv, spär jag på detta då? Bidrar jag till att förstärka denna stereotypiska syn på kineser? Nej, det faller under dessa outtalade regler som innefattar att man får driva om en "ras" så länge man själv tillhör den. "Blatteskämt" är bara roliga så länge en "blatte" uttalar dom. Om en "svenne" drar ett "batteskämt" harklar sig de rasistiska motståndarna. Jag kallar ju min kära bil för Gulingen, en "guling för en guling", men skulle någon på stan kalla mig guling tar jag kanske illa upp. Dubbelmoral eller?

Nej, nu måste jag göra mig klar för jobbet!



(Guling!)



PS. Ha en bra dag där ute! DS.








Kommentarer
Postat av: Stefan

Hellre det än fuling! :)



Puss på dig! ;)

2011-09-20 @ 11:18:15
Postat av: Stefan

Haha, ok då föredrar jag nog hellre guling! ;o)

2011-09-20 @ 12:56:55
Postat av: Jonnie

Eller varför inte, en sötsur kines :)

2011-09-22 @ 22:15:38
Postat av: Linda till Jonnie

Sötsur snedöga! :o)

2011-09-22 @ 22:27:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0