Till Linda 80 år

Hela denna bloggen är ju ett skrivande till mig själv, och bland annat något jag hoppas kunna ha glädje av när jag sitter där 80 år på ålderdomshemmet, förhoppningsvis med en lika skrumpen Oo vid min sida. Vi ska läsa, skratta och minnas, känna vemod, kanske lite sorg men förhoppningvis mycket glädje över allt vi gjort tillsammans.
En detalj jag kom att tänka på tidigare i månaden var räkningarna. Jag vill nedteckna en månads vanliga räkningar för att kunna jämföra med 2056 års räkningar, vore inte det lite kul? Fordonsskatter och elräkningar som vi finner hutlösa idag kanske vi bara skrattar åt då, på samma sätt som vi fnissar åt att en liter mjölk kostade typ 30 öre då våra föräldrar var barn.
here goes. De räkningar jag lagt in i Internetbanken alldeles nyss!

Tv-licens för tre månader:                        519
Fordonsskatt Saabis tre månader:             1699
(Gulingen kostar 1445 för ett år! Det är skillnad på diesel och bensin!)
Vatten och avfall för sex månader:            2544
Min mobil för en månad:                           189 (Billigt att inte ha några kompisar! ;o) )
Oos a-kassa och fackavgift en månad:       421
Elförbrukning en månad:                           1449
Elabonnemang två månader:                     839
Statoilkort (bensin o parkering) en månad: 6678
Oos frimärken, max en ggn per månad:     94
Summa summarum:                              14432:-
Lyckades inte få beloppen snyggt under varandra! Grr!

Vilka övriga vanliga räkningar saknas som inte var med just denna månad?
Oos mobil (av någon anledning alltid betydligt högre än min)
Hemtelefonen
Min fack- och a-kasseavgift
Hemförsäkring
Gulingens försäkring
Gulingens fordonsskatt
Saabis försäkring
Vägföreningsavgift x 2 (vi tillhör två olika ända ut till oss)
Bredband
Badföreningen
(de som underhåller badsjön)
Dansbaneföreningen eller vad de heter som underhåller lekplatsen och anordnar tillställningar

Sedan tillkommer de andra fasta månadskostnaderna som dras automatiskt:
Mitt CSN-lån
Vårt huslån
Oos pensionssparande
Mitt pensionssparande
Min person/livförsäkring
Oos whiskeyklubb
Oos herrclub

Har kanske missat någon nu, men jäklar i mig vad utgifter man har, och det undgår knappast någon hur dyrt det faktiskt är att ha bil!
Undrar hur vi ligger i jämförelse med andra liknande hushåll beträffande de fasta utgifterna? Sticker vi ut på något sätt, i underkant? Överkant? Det är också väldigt lätt att inse hur viktigt det är att ha ett arbete med fast inkomst med de kostnader vi har. När jag snart går på föräldraledighet blir det intressant att se hur våra nya marginaler blir.

(Välkommen till vuxenlivet!)


 


Kommentarer
Postat av: Anna

Hu, vilka kostnader ni har bara för transport. Inte bara bra att bo ute på landet. Vi har den här hösten (då bilen använts flitigare än någonsin) haft MAX 1200 kronor i bensin (och parkering) per månad. Men då bor vi centralt och en tar alltid bussen. Men ni MÅSTE ju ha två bilar. Ni MÅSTE ju ta er till respektive jobb...

2010-11-29 @ 12:28:34
Postat av: Stefan till Anna

Ni har väl inte samma parkeringsproblem heller?

Bara kör ut på tundran och ställ den? :o)

Här tickar tiorna iväg snabbt på parkeringsplatser och parkeringshus.. :(

2010-11-29 @ 12:58:45
Postat av: Linda till Anna

Jepps, vi tankar typ en gång i veckan vardera! Johan får ju tillbaka en del iofs för sina vändor till Malmö och vid deklarationen kan vi skriva av en del. Men det är ändå helt sjukt,bara jag tankar ju minst tre gånger i månaden. Buss finns som alternativ, men över en timmes tid enkel väg? Njäe. Samåka funkar vissa dagar men inte alla. Men så kan det bli när man bosätter sig ute i bushen! :o)

2010-11-29 @ 13:57:27
Postat av: Linda till Stefan

Ja, och nu har de ju höjt avgifterna också i stan! Många gånger kan vi använda Johans jobbparkering som tur var!

2010-11-29 @ 13:59:15
Postat av: Anna

Stefan: De tar betalt för parkering även här. Kanske inte lika mycket som hos er men det svider ändå rejält i plånboken efter en heldag på stan. Om man inte väljer att åka ut på stormarknader då...

2010-12-01 @ 07:24:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0