Icke existerande
Oo blev irriterad igår. Vi fick ett brev från Bredbandsbolaget som meddelade att de inte kunde godta vårt nya autogiromedgivande, på grund av att den gamla fortfarande var aktiv.
Det var ju detta som jag grejade med för ett tag sedan, och bollades mellan Swedbank och Bredbandsbolaget. Det som är så skumt är att jag inte kan se några aktiva autogiromedgivanden när jag loggar in på Internetbanken hos Swedbank. Det enda jag kan se som visar att det fortfarande dras, är i kontoutdragen.
SB hänvisade mig till BB, BB hänvisade mig till SB. SB via telefon sade att jag var tvungen att besöka ett kontor för att avsluta, vilket jag gjorde. Där är det en snorkig kassörska (ytterligare efter jag meddelat att jag bytt bank) som ger kalla handen och säger att det ju är BB som måste se till att sluta dra pengar. Hon kan inte heller se att det ligger något autogiro från kontot, men ändock se överföringen i kontoutdraget. Jag kontaktar BB som skickar begäran av avslut och ny ansökan för Nordea som Oo (eftersom han står på abonnemanget) fyller i och skickar. Så får vi då detta svarsbrev och jag kan se att det fortfarande dragits från SB.
"För att byta bankkonto för autogirot ska du kontakta din bank."
Oo har ingen att skälla på eftersom BB hävdar att det är banken som måste stoppa överföringarna, och banken har stängt för kvällen. Kontentan från BB är att det inte är dom som "drar" pengar från vårt konto, utan banken som "på uppdrag av oss", betalar dom. Jahapp. Inte riktigt det besked jag fick av SB.
Nu har jag pratat än en gång med SB, och eftersom de inte kan godta sådana grejer via telefon när jag inte har Telefonbanken (kod och sånt som man får via posten!), måste jag in till kontoret igen för att se till att de stryper överföringarna. Även om de inte påstår sig kunna se något autogiro, så måste de väl ändå kunna se att det ligger något där som gör att pengar dras! Killen i telefonen är trevlig och övertygad att de ska kunna hjälpa på kontoret. Får väl se. I min hand kommer jag att ha brevet från BB och kontoutskriften från SB. Svart på vitt. Se nu till att strypa den förbenade utbetalningen varje månad!
Sedan får vi ansöka om nytt autogiromedgivande hos BB för Nordea. Igen, eftersom den första inte godkändes. Byråkrati, I LÖV IT.