Rullrull!
Har spånat lite på däck och pratat med en på Vianor i Kungsbacka. Jag kan ju ingenting om däck. Jag är på den nivån att jag kan känna igen en del märken på grund av reklam och så vidare, och tycka en del har finare däckmönster än andra!
Johan behöver nya vinterdäck. Hans dubbar är färre än antalet tricepsarmhävningar jag gör på tårna!
Jag behöver nya sommardäck, då två är punkterade och de allilhopa är blankslitna.
Mina sommarsulor är lågprofil och breda, vilket innebär att de är dyrare än Johans smäckra normala.
Vi behöver få dom monterade på våra fälgar och balanserade.
Att beställa på nätet kan vara billigare än att köpa dom hos en gymmiverkstad, men man måste likväl till en sådan för att få dom monterade.
Att få sina däck monterade kostar. I Vianors fall 250 spänn per däck, dvs 1000 spänn för alla fyra.
Johan hade spanat in en kvartett Nokian Hakkapelitta (uttala med mysig Mark Levengood-accent!), men jag minns inte vilket nummer. Senaste var tydligen 5, men 4 funkar minst lika bra tyckte däckkillen, och gav lite bättre pris än nätvarianten. Fyra Nokian Hakkapelitta (måste få uttala det igen!), modell 4 för 4800 spänn, monterat och klart. 950 spänn styck alltså, vilket är rätt ok tycker jag.
(Ta-daa! 950 spänn, varsågod!)
När det kom till mina sulor var det antingen eller hos Vianor. Nåt märke som heter GT Radial som jag kan få för 5400:- monterade och klara. Nokian har jag hört talas om. GT har jag inte hört talas om.
Gummikillen medgav att GT var billigare med allt vad det innebär: Sämre köregenskaper och snabbare slitage. Han var så pedagogisk med jämförelser med bilar. Hur går en Skoda eller Fiat efter 15000 mil, kontra en BMW eller Mercedes?
Oinsatt som jag är, sväljer jag allting med hull och hår. Inte vill jag ha en Fiat!
Ska jag ha BMW får jag dock räkna med närmare 6-7000 spänn monterat och klart. Minst tusen mera för att köra säkert en till två säsonger extra. Det är mycket pengar för att Gulingen ska få nya fina sulor! Men kanske värt det?
Johan behöver nya vinterdäck. Hans dubbar är färre än antalet tricepsarmhävningar jag gör på tårna!
Jag behöver nya sommardäck, då två är punkterade och de allilhopa är blankslitna.
Mina sommarsulor är lågprofil och breda, vilket innebär att de är dyrare än Johans smäckra normala.
Vi behöver få dom monterade på våra fälgar och balanserade.
Att beställa på nätet kan vara billigare än att köpa dom hos en gymmiverkstad, men man måste likväl till en sådan för att få dom monterade.
Att få sina däck monterade kostar. I Vianors fall 250 spänn per däck, dvs 1000 spänn för alla fyra.
Johan hade spanat in en kvartett Nokian Hakkapelitta (uttala med mysig Mark Levengood-accent!), men jag minns inte vilket nummer. Senaste var tydligen 5, men 4 funkar minst lika bra tyckte däckkillen, och gav lite bättre pris än nätvarianten. Fyra Nokian Hakkapelitta (måste få uttala det igen!), modell 4 för 4800 spänn, monterat och klart. 950 spänn styck alltså, vilket är rätt ok tycker jag.
(Ta-daa! 950 spänn, varsågod!)
När det kom till mina sulor var det antingen eller hos Vianor. Nåt märke som heter GT Radial som jag kan få för 5400:- monterade och klara. Nokian har jag hört talas om. GT har jag inte hört talas om.
Gummikillen medgav att GT var billigare med allt vad det innebär: Sämre köregenskaper och snabbare slitage. Han var så pedagogisk med jämförelser med bilar. Hur går en Skoda eller Fiat efter 15000 mil, kontra en BMW eller Mercedes?
Oinsatt som jag är, sväljer jag allting med hull och hår. Inte vill jag ha en Fiat!
Ska jag ha BMW får jag dock räkna med närmare 6-7000 spänn monterat och klart. Minst tusen mera för att köra säkert en till två säsonger extra. Det är mycket pengar för att Gulingen ska få nya fina sulor! Men kanske värt det?
(Pay up baby!)
Kommentarer
Postat av: Minna
Kul att du hittade till min blogg....japp det tråkigt att köpa däck...jag måste också göra det till våren...Ha en bra kväll
Trackback