Citron och limekaka

Elin efterlyset receptet på en citron- och limepaj som jag gjorde en gång. Den var verkligen smaskens, så här är receptet! Det är från arla.se!

Kan göras 2 dagar i förväg!  Citron- och limekaka

Ingredienser 12-14 bitar
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula

Fyllning:
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
rivet skal och pressad saft av 1 lime och 1 citron

Garnering och servering:
1 skivad lime
1 msk florsocker
3 dl vispgrädde

Gör så här:
Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg.
Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Låt vila i kylen ca 30 min.
Sätt ugnen på 200°.
Vispa ägg och socker pösigt. Rör i resten av ingredienserna till fyllningen. Häll i pajformen.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt kallna. Garnera med limeskivor och sikta över florsocker.
Servera med vispad grädde.

Mums filibabba!


Kommentarer
Postat av: purplerain

Låter jättegott, skall prova på stört. Har en karré i ugnen som snart är klar.

2009-03-10 @ 11:18:51
URL: http://www.purplerain.devote.se
Postat av: Linda till Purple

Gör det, den är underbart syrlig och god!

2009-03-10 @ 12:03:37
Postat av: Elin

Åå, tackar! Ett helt eget inlägg :) Ska baka och ta med som avslutning på jobbet sen, och kom åp den här smarriga kakan! Har tänkt på receptet även innan men inte kommit ihåg att fråga =)

2009-03-10 @ 12:10:12
Postat av: Linda till Elin

Vassego! :o)

Om du inte har en sådan där form med löstagbar kant så har jag om du vill låna!

2009-03-10 @ 12:42:33
Postat av: Anna

Hm... Jag gillar inte att ha citron eller lime i smarriga efterrätter. Har du något annat recept till en sån som mig? ;o)

2009-03-10 @ 14:21:49
URL: http://andasblogg.blogspot.com
Postat av: Elin

Jo, en sån har jag! :) Men tackar för erbjudandet! :)

2009-03-10 @ 19:26:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0