Sällskapsdjur

När jag betraktar bilden på bananflugan i föregående inlägg, minns jag zoologikurserna jag läst. De tillfällen då man hade möjlighet att betrakta dessa små insekter i rejäla mikroskop eller luppar! Jag fashinerades av genetiken, och jag fashinerades av den mikrobiologiska (heter det så?) djurvärlden.

Vi kunde kika på en liten mask till exempel. Och den kunde man i sin tur se ett annat djur, tex en parasit. Och i den skarpa förstoringen kan man se hur otroligt "detaljrika" de är! Hår, vingar, ben, antenner, klor, utskott mm, mm! Man kan ju inte tro att något så smått kan bestå av så mycket! Fantastiskt!

Bilden till höger är från ne.se och visar ett kvalster bland hudflagor i hushållsdamm! Den lilla klickbara är en huvudlus (ca 3mm) som hänger i människohår (också ne.se).

Jag minns när jag lät eleverna titta i luppar på allt möjligt. Det är en helt annan värld där nere på mikronivå! Den spetsiga nålen ser trubbig ut. Fiskfjället som en futuristisk fantasivärld, den lilla masken som ett monster! Det ger en perspektiv på hur vi egentligen ser ut i ett makroperspektiv. Tänk om vi bara är som små kvalster i en värld som för någon annan bara motsvarar en dammhög?

Den första "Men in Black"-filmen illustrerar detta scenario så bra i slutet. Vår värld zoomas längre och längre ut: jorden, solsystemet, vår galax Vintergatan, och så är allt det bara som en liten dekoration i en spelkula någon annan leker med, samlar ihop med andra kulor och slänger i en påse!

Kommentarer
Postat av: Marita

Hjäääälp....sånna där små kryp vill jag inte veta av mera....har ju bekantat mig med ett av dom på dina bilder här för ett tag sen-hua aldrig mer säger jag bara....fixar knappt o kika här ens.....



Ha det gott//Marita

2009-02-11 @ 20:42:51
URL: http://amors.blogg.se/
Postat av: Elin

Mysiga bilder du har hittat... :) Uäääää..... :)

2009-02-11 @ 20:45:00
Postat av: Linda till Elin och Marita

Vadå? Jag tycker det är fräcka bilder! ;o) Okej, den ena föredrar jag nog att bara betrakta och inte stifta närmare bekantskap med, men ändå! :o)

2009-02-12 @ 08:16:09
Postat av: Camilla

Hmmm!! Jag o Denis har precis storstädat och hittat både damm bananflugor. Nu behöver vi inte undra hur de ser ut i närbild längre!! Säger som Elin uääääää! =)Nån som har några bra tips mot bananflugor i krukväxter?

2009-02-12 @ 11:25:10
Postat av: Linda till Camilla

I krukväxterna? Hm...för att få bort dom allmänt (jag hittar sällan källan...!), så ställer jag en kopp med typ äppelcidervinäger, vatten och lite diskmedel (för att få bort ytspänningen) där flugorna huserar. Förvånansvärt snabbt hamnar fler än man trodde man hade däri och dööööör! Moahaha!

2009-02-12 @ 12:09:43
Postat av: purplerain

Ungarna glömmer sig o kastar skal i papperskorgar på rummet. seeen är det klippt.

2009-02-12 @ 20:53:19
URL: http://www.purplerain.devote.se
Postat av: Camilla

Kanske inte är från krukväxterna, vet bara att de flyger omkring lite här och där. Provar ditt knep och ser vad som händer.

Tack för tipset! =)

2009-02-12 @ 21:40:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0