Gu-u-hu-hu-hu-u-ling!

Jag lade in ett litet inlägg om en lillasyster till Gulingen igår. Det var mera på skämt, men Monica väckte min nyfikenhet på vad det faktiskt skulle kunna kosta att byta in min Guling mot en ny. Min har ju gått omkring 15 000 mil, vilket är rätt mycket, så att grejer börjar faliera allt eftersom känns ganska troligt. Kunde det vara värt att lägga emellan en viss summa och förnya sig?
Jag ringde försäljningsavdelningen där tjejen i andra änden lovade att gå ut till verkstaden och kika på patienten. När jag stod utanför Mölndals sjukhus (där Apoteket visade sig hunnit stänga), ringde hon upp igen. 44 000 skulle jag få lägga emellan! Min Guling var alltså inte värd mer än 15 000! Om jag ändå skulle byta upp mig, rekommenderade hon kanske något fler år yngre än bara ett, som tex den Leon de hade inne från -05. Då skulle jag få lägga till 59 000. Alternativt prova sälja Gulingen privat, då jag antagligen skulle få mera för den. En snabbsökning av Leon:er i landet -02:or som gått några mil, låg på 43 000 och uppåt...

Jag ringde upp Oo och bollade lite. Det enda bilbyte vi diskuterat och sett i framtiden, var ju eventuellt till något större vid en eventuell tillökning. Sedan skulle Goldie eller Gulingen få verka som den alternativa bilen tills den föll ihop. Att lägga ut över 40 000 kändes inte riktigt planenligt, och våra nuvarande kan repareras ganska rejält innan vi är uppe i den summan.

Samtidigt som jag pratade med försäljaren, så antydde hon att Gulingen var klar. Det verkade bara ha varit batteriet som var dött. Så i morse åkte jag oanmäld dit för att hämta min Guling. Karln sade mycket riktigt att den var klar och backade ut den ur verkstaden. Batteriet hade varit dött, de hade laddad upp det nu, och de hade inte hittat något fel på bilen, eller någon anledning till varför det laddat ur. Jahapp.
Jag frågade om vibrationerna, vilket de glömt att kolla. Så jag fick behålla låne-Ibizan en stund till, och hämta Gulingen i slutet på dagen. Då passade jag på att styrka hans syn på mig som blåst brud, genom att be honom visa hur sjutton man fick upp tanklocket på lånebilen! Jag hade låst upp "vrid-spärren" med nyckeln, men vridit och vridit utan att få upp lockeländet! Jag stod där som en idiot på OKQ8-tappen tills jag gav upp och drog. Tänkte bara betala en hundring extra när jag hämtade Gulingen istället. Men när jag nu skulle behålla den en stund till kände jag att jag skulle bli tvungen att fylla på i tanken.
Mattias (som karln heter, och nu är van vid mina besök), följde mig ut och jag visade hur jag öppnat spärren och sedan hjälplöst vridit och vridit - åt fel håll!
"-Du får ursäkta en kanske spydig fråga, men hur gör du när du öppnar vattenkranen?"
Det värsta är att karln, förlåt Mattias verkar helt humorlös. Min idioti hade fått honom att slösa tid på att gå ut och visa den korkade bruden hur man öppnar ett beskedligt tanklock! Förlåååt!
Det var tidigt på morgonen, ok?

Jag hann ta några morgonärenden innan de ringde upp. De hade varit ute och provkört och snabbt konstaterat att vänster hjullager fram behövde bytas! Okeeej, en snabbt uppskattad kostnad på två och ett halvt tusen spänn. Jag tackade nej till att byta batteriet för 1400...nu är det ju fulladdat, så dör det igen kan jag ju bogserargrejen nu. Heh.
Den automatiska frågan blir ju då: När måste då det högra bytas? De där bak? Och vibrationerna? Hade de med hjullagret att göra?
När jag ändå var igång och vara korkad, frågade jag hur bromsskivorna såg ut. Ska jag spendera pengar på Gulingen är det lika bra jag gör det när den ändå är inlagd! Så nu har jag riktat deras uppmärksamhet mot bromsskivorna också, så nu väntar jag nästan bara på att de ringer och meddelar att ett ingrepp behövs där också!
Varför jag frågade? För att bromsoken eller vad de nu heter, inte ligger över hela skivan eller hur man nu ska beskriva det. På besiktningen sade de att det inte är någon större fara, oken behöver inte ligga mot hela, men själva "bromsklossarna" (tänk cykel och de där gummiklossarna som slits ned) var lite slitna.

Lönen kommer idag va? Får se hur mycket som är kvar efter Gulingen är klar!

Kommentarer
Postat av: Elin

Elände med bilar - kostar massa pengar! Men samtidigt underlättar det ju så mkt annat! Hoppas gulingen mår bättre snart! :)

2009-02-25 @ 12:32:35
Postat av: Linda till Elin

Behöver jag påpeka att jag hoppas på detsamma? :o)

2009-02-25 @ 13:27:40
Postat av: Marita

Det värsta är att ber man dom kolla nåt är det nästan till 99% att det är fel på just det sen....de bara älskar att skinna oss på pengar de där verkstäderna...jag är allergisk mot sånna ställen faktiskt....jag tror de lurar skiten ur oss många ggr...



Hoppas här med att det inte blir allt för dyrt.



Tjingeling

2009-02-25 @ 16:14:52
URL: http://amors.blogg.se/
Postat av: Linda till Marita

Jag är böjd att hålla med dig. De vet att man själv inte har en susning om vad som är fel, och att de i princip kan säga vad som helst för man inte fattar nåt ändå, utan bara vill ha en fungerande bil! :o/

2009-02-26 @ 09:49:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0