Ett tråkigt inlägg..

...med bara text! Oo tog md sig kameran på whiskeyklubbsträffen! Sitter nu här framför stor-tv:n med Maja i knäet. Hon vägrar flytta på sig, trots att jag lagt tangentbordet ovanpå henne! Jag ska hämta min Oo när de fått festa av sig, så nu sitter jag här och fördriver tiden. Har sett den fjärde delfinalen i Melodifestivalen, samt "Legally Blonde", ganska småmysig film en sådan här kväll.
Dagen har annars varit lugn förutom innebandyn. Oo placerade ett jack i mitt smalben, samt förpassade mig över sargen, men jag gjorde rätt många mål faktiskt! :o)
Sedan blev det storhandling innan vi fick slappna av lite framför tv:n och ta en skön tupplur. Jag stickade färdigt ponchon! Johan hjälpte mig göra en av bollarna, men nu kan jag ju inte visa resultatet i och med att han har kameran! Den blev lite liten, så nästa gång blir det en large. Och dess första stycke har jag nyss stickat färdigt!
Jepps, jag köpte garn för ännu en likadan poncho, men en mörkare grå nyans. 20 nystan, och det kommer inte att räcka, men det var alla de hade inne!
Trökigt att jag inte hade kameran. Jag som tänkte dokumentera min fina middag, men nu får ni föreställa er det istället: Fiskbullar i hummersås (mums!), direkt ur kastrullen. Och sedan efterrätten: Chokladfondue och Tuitti Frutti godis!

Nu när jag de facto blir arbetslös om en månad, har tankarna flugit en hel del. Vad ska jag göra nu? Vem vill anställa någon som kan kläcka barn inom en överskådlig framtid? Nej, de får ju inte diskriminera så, men oundvikligen lär man sorteras ut ganska snabbt. Lärarvikariat visst, men så var det ju den "lilla" (snarare stora) grejen, att jag ska gifta mig, och blir borta nästan fyra veckor! När jag är tillbaka är mitten av april passerad, och i början på juni slutar skolorna. Visst, det kan finnas behov då, men de vikariat jag hittat på arbetsförmedlingen har tillträde typ nu. Så ok, jag kan jobba en månad, sen behöver jag vara borta fyra veckor! Lämplig kandidat till vikariatet? Hm, tror inte det!

Nej, redan innan jag nu fick sparken, fick gå, blev avskedad, kickad (vad kallas det mera?), så hade jag faktiskt fått lite små idéer på att starta eget! Varför det? Jo, för att i Olofstorp har vi en handelsträdgård vid stora vägen där man svänger av på vägen som slutligen leder till oss. Intill där har det legat en liten take away Thai-restaurang. En liten sidobyggnad som nu står tom. Jag har sneglat på den ett tag, och liksom fått igång tankarna lite! Så pass att jag nu anmält mig till "starta-eget" träffen i april, och börjat undersöka lite försiktigt. Inga beslut fattade över huvud taget, utan bara enkla efterforskningar för att bilda mig en uppfattning om huruvida det egentligen funkar, vilka kostnader det handlar om och så vidare. Jag frågade killen i kiosken intill innebandyn vad en kassaapparat och kortterminal kostade (ca 20 000 för kassaapparaten, och kortterminalen hyrde han). Jag har försökt kontakta ägaren till gamla thaistället, men de i handelsträdgården berättade att ägaren söker någon som vill hyra. Likaså har jag kontaktat en distributör av de produkter jag skulle vilja jobba med, och deras återförsäljare skulle kontakta mig. Jag vill som sagt bara bilda mig en uppfattning om kostnader, vad som krävs och så vidare innan jag fattar ett beslut.
Men mycket hänger på lokalen. Vore det inte för den hade jag aldrig fått dessa tankar. Får jag inte tillgång till den, faller hela idén. Jag vill bara utforska alla möjligheter jag har, och om jag inte gör det nu, när ska jag annars göra det??

Knorr i magen! Jag måste gå och se om jag hittar något att äta! Oo lär ju inte ringa ännu på ett tag!

Kommentarer
Postat av: Andreas MF

Tja Linda!



Du bör göra en undersökning för att se om folk behöver dina produkter i området. Skicka runt lappar, eller gå och knacka dörr. Finns det underlag för att starta det du vill i ditt kvarter. Jag diskuterar gärna detta med dig, vi kan gå igenom hur du gör det bäst och billigast om du vill. Jag har lite dokument du ska få som du bör fylla i innan du startar eget, om inte annat för din egen skull men även banken om du ska låna. Som sagt, sitter gärna ned med dig och diskuterar om du vill ha min hjälp. Marknadsföring är a och o, syns man så finns man, syns man inte så finns man inte. Jag är gratis för dig :)

2009-03-01 @ 03:01:56
Postat av: Andreas MF

Han den där skäggige Johan får betala för att få hjälp ... :)



Maja och fia får också gratis..hälsa att lite tonfisk kommer någon dag :)

2009-03-01 @ 03:03:46
Postat av: Anna

Jag tyckte inte att inlägget var tråkigt. Du har ju just berättat om en av dina planer. Spännande!



Vad jag förstått av att starta eget så måste du först skriva ihop en affärsplan och skaffa dig en mentor. Mentorn ska arbeta med något liknande och därför ha en hel del erfarenhet plus att du ska våga fråga de konstigaste frågorna till henne/honom.



Jag handleder några elevers projektarbeten på skolan som går ut på att starta eget via UF. Jag har en hel pärm med info om vad man ska tänka på. :o) Jag kan kolla upp specifikt vad affärsplanen ska innehålla om du vill.



En sak du måste lära dig om du ska starta eget är att be om hjälp. PIIIIIIIIIIIIIIK! Nätverk är också viktigt, sätt dig ned och ser vilka kontakter du faktiskt har.



Kram!

2009-03-01 @ 07:27:32
URL: http://andasblogg.blogspot.com/
Postat av: Hanna

Men hej på dig storfiskarn!

Det var ingen liten torsk du drog upp. Tur att mina byxor höll i samband med bärgningen. :-)



Du verkar trivas där nere på västkusten. Trist med uppsägning, men se det som början på något nytt. Inte allt för sällan behövs det sånt där för att man ska ta sig för.



Mitt tips till dig är att inte skjuta fram knoddisskapandet för långt fram i tiden. Då kan man hamna i andra grubblerier. Vet ni att ni vill så småningom så kör på. Då är det hög tid.



Lycka till med dina planer.



Tack för påhälsningen och välkommen tillbaka!



Hälsningar Hanna

2009-03-01 @ 09:20:53
URL: http://www.hannaholmberg.se
Postat av: Marita

Men va nyfiken jag blev nu på vad du har för tankar till den där lokalen:))



Vad ska det tänkas bli?Mat,prylar?



Lycka till hur det än blir-ska följa detta slaviskt .



ha en fin söndag//Marita

2009-03-01 @ 09:55:19
URL: http://amors.blogg.se/
Postat av: Anonym

Låter spännande med en resturang. Min bror har 2 resturanger och en nattclub.Brukar hjälpa honom ibland. Jättekul!

2009-03-01 @ 10:35:07
URL: http://www.purplerain.devote.se
Postat av: Linda till Andreas

Man tackar och niger! Den där marknadsundersökningen hade jag faktiskt lite tankar på. Tänkte köra den enklaste(?) varianten, och knacka dörr när jag tar en promenad någon dag. Måste dock kolla med lokalen först. Den är ju liksom a och o först och främst i detta läge, innan jag ens beslutat om jag ska fortsätta med dessa funderingar eller ej



Men katterna ser med förväntan fram emot lite tonfisk! :o)

2009-03-01 @ 13:16:22
Postat av: Linda till Anna

Hehe, piken uppfattad! Jag är ju som sagt inte ens i bebisstadiet med dessa tankar. Har kanske kommit till äggstadiet, eller snarare ägganlagstadiet om vi ska bibehålla liknelsen... :o)

Men vad är UF för något?

2009-03-01 @ 13:18:04
Postat av: Linda till Marita

Hehe, det vågar jag faktiskt inte avslöja ännu. Det är ju som jag skrev till Anna inte alls på långa vägar beslutat hur långt jag ska gå med dessa funderingar. Lite mera efterforskningar behövs! :o)

2009-03-01 @ 13:19:48
Postat av: Linda till Purple

Mm, med tanke på mina kulinariska erfarenheter, och närmast obefintliga intresse av det, så kan jag avslöja att mina tankar inte rör sig inom den branschen i varje fall! :o) Avundas dock dom som kan den!

2009-03-01 @ 13:21:19
Postat av: Svågern

Ska du ha fiskbullar på menyn?

2009-03-01 @ 15:21:56
Postat av: Elin

Spännande! Kul att få lite idéer och faktiskt underöka tanken lite närmare på om det skulle vara genomförtbart också! :)



2009-03-01 @ 16:04:57
Postat av: Anna

UF = Ung företagsamhet eller nåt.

2009-03-01 @ 16:32:07
URL: http://andasblogg.blogspot.com/
Postat av: Linda till svågern

Fiskbullar med hummersås bidde det. Mums i maggen!

2009-03-02 @ 07:55:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0