Kyligt slut

Heden fullkomligen kryllar av Kajor, dessa svarta halvstora fåglar med gälla läten. De verkade hålla någon form av morgonkonferens eller något, för vilket liv! Jag fann mig själv stående dumt gloende på alla dessa flygdjur på den kyliga parkeringen. Fulla träden, men även på valda delar av den än så länge tomma parkeringen. Undrar vad de tjattrar om? Tjafsar sinsemellan om vilka delar av stan de ska ha för att jaga matnyttigt skräp?
Från snökaos till sträng kyla rapporteras det nu på nyheterna. Nedåt -30 uppåt landet, och det avundas jag dom inte! Okej, det kanske också hör riktig vinter till, men är det något jag inte gillar, så är det att frysa! Visst, det är rätt coolt att pälsa på sig och faktiskt ge sig ut i en temperatur som får lungorna att frysa ihop vid minsta djupandning, för det är ju också ett exempel på vädrets makt! Jag minns en nyårsafton som jag firade uppe i en liten pluttort som hette Kall, och den levde verkligen upp till sitt namn både bildligt och bokstavligt! I -27 grader gav vi oss ut på gamla hederliga träskidor i skogen och lät pulsandet genom snön och skratten värma upp oss. Till nyårsmiddagen på det lokala värdshuset var det ytterst motsträvigt att Thomas gamla Peugeot skulle starta, och det var mycket frusna nylonstrumpbyxbeklädda ben som skyndade in i värmen! Sedan var vi nog alla ganska överens om att vi haft betydligt trevligare på föregående middag, egenhändigt tillagad av en i sällskapet och ihopknödda i den lilla stugan med utedass (ja, det var väldigt snabba besök ut dit!) Jag minns till och med vad han tillagade, då det var så gott: Kyckling med ris och en väldigt speciell saffranssås. Dock minns jag inte vilket nyår det var, men tror det var året innan eller efter millenieskiftet. Att det inte var själva millenieskiftet minns jag mycket väl eftersom jag då satt på Miami beach med Thomas.
Oo har berättat att han var i New York och firade in år 2000, så vi var på samma kontinent! :o)
Minns fler var de befann sig när 1999 övergick till 2000?


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag var i Stockholm. Såg Europe och gick sen upp på Skansen för att höra nyårstalet: "Ring klocka ring...".

2009-12-30 @ 12:35:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0