Same, same, but different

Vädret är fortfarande grått och regnigt, med svala femton plusgrader denna morgon. Pratade med Anna i Luleå igår, där de varit på stranden och njöt av sol och värme! Hallå, är vi inte i samma land eller? I och för sig, så gör det inte så jättemycket eftersom man nu jobbar hela dagarna.
Oo drog till gymmet direkt efter jobbet, och därefter till GAIS-matchen, så han var hemma ganska sent.



Jag käkade en burk fiskbullar direkt ur kastrullen igår, toppade med några smörgåsrån och bullar innan jag slog med ned i soffan för att prova nya Boom Blox - Smash party, uppföljaren till samma namn. När spelet laddades skedde någon form av uppdatering, och jag vet inte om det var den, men något har hänt med handkontrollerna. Markören har fått nervösa ryckningar, så den sticker iväg över skärmen, trots att man rör den ytterst lite. Det var så irriterande att jag lade ned spelförsöket. Vad sjutton kan ha hänt? Det var så oavsett vilken kontroll jag pluggade in, så det måste vara något med mjukvaran. Suck! Orkade inte kolla om problemet hängde med till något annat spel, så får kolla det först.

Spelade lite DS istället till "Gordons kitchen nightmares" och "Cold case". Det senare handlade om en dödsdömd fånge som hävdade sin oskuld för ett våldtäkts- och mordbrott. Han avrättades, men sedan framkom bevis för att han faktiskt var oskyldig.
Jag är för dödsstraff, men det får inte finnas några som helst tveksamheter kring skuldfrågan! Det är ju en evig debatt om dödsstraffets vara eller inte vara. Men vilket straff är skäligt för en man som våldtagit och mördat en annan? Ett liv för ett liv! Okej, uppsåtliga mördare, men dråpfall då? Vållande till annans död? Gråzonen kan göras hur stor som helst, men går man in på de specifika fallen och särskiljer berått mod, uppsåt, vållande, nödvärn, olycka och alla andra femtioelva paragrafer, samt lägger till alla kringliggande omständigheter, kan ett fall komma i ett ljus. Men visst är det svårt!
Tänk dig: Din dotter på fjorton år blir indragen i ett rum på en fest där hon gruppvåldtas av tre något äldre killar. Det sker i timmar, oralt, analt och vaginalt. Pojkarna hävdar att hon var med på noterna. Flickan tar livet av sig några dagar senare. Vilket straff anser du som förälder att de ska ha? Som förälder till en av pojkarna?
En till: En flicka utnyttjas sexuellt under hela sin uppväxt, av en närstående. Såren blir så djupa att hon aldrig finner sig tillrätta i livet och gör slut på det själv.
Ännu en: Rörelsehindrad äldre man torteras av yngre killar för att de är uttråkade. Lämnar mannen skadad och oförmögen att kalla på hjälp. Pojkarna återkommer några timmer senare och fortsätter tortyren, för att slutligen döda honom.
Man kan ju fortsätta i all evighet, och varför i hela friden hamnade jag i detta spår? Det är ju bara meningslöst och frustrerande! Poängen jag nog ville komma fram till, var att för somliga brott finns det inget tillräckligt straff. Döden genom en prydlig injektion är för snällt!

Kommentarer
Postat av: Marita

ja det där med dödsstraff är en stor o kompliserad fråga o viktig tankeställare tycker jag.



Jag är inte emot dödsstraff i sig jag heller....men nånstans ser jag hellre att de svinen som du bl a räknat up här fick pinas o själva önska att de dog istället...ja jag vet det bor en liten djävul i mig-men att bara ta deras liv är inte ett straff fullt ut tycker jag utan jag vill de ska få konsikvenser för vad de gjort o då i eget pinande-de har ju i många fall gett offret ett fasanfullt liv som de ska behöva genomlida i för många av dom kanske jättemånga år....därav att jag vill pina de bestarna hellre än o bara skona dom genom o låta de dö på studs liksom....att låta dom dö på studs blir ju bara ett lidande för bestens anhöriga typ...



svammel svammel....

2009-08-04 @ 09:05:28
Postat av: Linda till Marita

Jag håller med dig! En del av mig anser att de ska få lida minst lika mycket som deras offer fått göra. Och våldtäktsmän ska kastreras på ett smärtsamt sätt. Det VÅRDAS alldeles för mycket i detta land. Grrr!

2009-08-04 @ 09:20:13
Postat av: Anda

Jag tycker det kan vara lite för enkelt att ta livet av förövaren...

2009-08-04 @ 09:45:44
Postat av: Linda till Anna

Lite för snällt...? :o)

2009-08-04 @ 09:54:46
Postat av: Anna

Jupps. :o)

2009-08-04 @ 10:53:02
Postat av: Anonym

Dödsstraff är ingen lösning, det är att sänka sig till förövarnas nivå. Dessutom finns det alltför många exempel där friande bevis framkommit efter dom.



Tomas Qvick (heter han väl, mytomanen?) är ju ytterligare ett exempel där utredningstekniken kan framkalla underliga erkännande...



Så länge det inte finns absoluta möjligheter att fastställa sanningen är jag mot dödsstraff.

2009-08-04 @ 12:28:22
Postat av: Linda till ?

Det finns det säkert, även om jag inte hört talas om någon. Det är ju inget något land eller myndighet lyfter fram precis... Visst, det är svårt med dessa säkerställanden i alla individuella fall som finns. Jag är ute efter de absoluta fallen. Där erkännande och solklara bevis finns. Som jag skrivit i ett inlägg förut, så tror jag på utpräglat onda människor, människor som faktiskt full medvetet skadar, våldtar, dödar andra människor, utan att det för den skull behöver vara något fel på personen i fråga. Vi vill så gärna idag tro på att något är fel, taskig barndom, trauma eller vad som helst, för att förklara vansinnesdåd. Den stackars mördaren är ju sjuk, kan inte rå för att han/hon gjorde som han/hon gjorde. Det kanske kan förklara saker och ting, men inte ursäkta eller medföra någon form av mildrande omständigheter.

Det är en knepig fråga, där tyckanden är många och gråzonen ännu större. Men jag är ändå för dödsstraffet. Handlingar ger konsekvenser. Ett brott så fruktansvärt rättfärdigar inte vård på en anstalt i sju år och sedan frisläppande efter fem.

Det tycker jag iaf! :o)

2009-08-04 @ 13:17:14
Postat av: Stefan

Hoppas namnet kommer med denna gång, annars kanske man skall skriva en signatur i slutet när man kommenterar på bloggen? :o)



Visst, det finns psykopater som Bundy m.fl, men sett i relation till alla som döms är dessa tack och lov få. Psykopaterna saknar empati så det är nog värre straff att hamna i fängelse än att avrättas för dessa.



Men jag tycker om dig ändå! :o)

/Stefan

2009-08-04 @ 14:54:34
Postat av: Linda till Stefan

Phuu, vilken tur! ;o)



Ja, jag har märkt att namnet faller bort ibland, lite irriterande! En signatur är ju alltid säkert, om man nu inte VILL vara anonym! :o)



Det kanske är en poäng där, att hålla dom inlåsta. Men jag evt inte om jag skulle ha någon större lust att låta mina skattepengar sörja för sådan mångårig vistelse. På vatten och bröd i sådana fall. Nere i en underjordisk bunker utan tillgång till solljus! Låter det ok? :o)

2009-08-04 @ 15:26:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0