Huungrig!
Fläskpannkakan är på gång i ugnen, och väldofter sprider sig kring mig där jag sitter och skriver medan jag väntar!
Har kört matteprov med både åttorna och niorna idag, och sådant ståhej det har varit hos niorna pga detta! Pga de veckovisa matteläxorna också, men åttorna (och tidigare sjuor) klagar inte, de är vana, men niorna som jag tagit över denna termin är det definitivt inte! Visst har jag redan beskrivit bakgrunden? Deras förre mattelärare fick skriva räkna på i sitt eget tempo och skriva prov när de ville. Proven skrev de under lektionstid tillsammans med de övriga i klassen, och hann de inte färdigt fick de lämna in och fortsätta någon annan lektion! En del hann skriva prov till alla momenten, en del bara de två-tre första! Vad är problemet med det då? Det är väl bra att man får arbete i sitt eget tempo? Ööh, visst, men det funkar inte riktigt därför att: Matematikböckerna är uppdelade i sju kapitel i alla årskurser. De följs åt temamässigt kanska väl, tex kapitel två handlar alltid om geometri. Man börjar från grunden i sjuans bok, bygger vidare i åttans och nians. Så har man inte grunden från sjuan och åttan blir det väldigt knepigt i nian! Ungefär som att lära sig dansa innan man lärt sig gå. Miniräknaren har det fått ha sedan dag ett, så huvudräkning eller uppställningar är det många som inte kan! Det roliga är att betygen är skyhöga i hela gruppen....samtliga är godkända, men det är ett fåtal. Resten ligger på VG eller MVG!
Min planering är rätt hård, för att hinna alla momenten under läsåret måste man ta vara på lektionstiden ordentligt och arbeta hemma en del, men alla klasser jag haft hittills har fixat det och fått bra resultat.
Jag bävade inför detta första prov, då de få veckorna jag nu haft med klassen gett lite oroväckande vibbar. Jag tror de flesta klarar målen, men uppnår de verkligen de högre målen? Dagens resultat är både bu och phu. Fem underkända, men också en hel del på VG...på första momentet/kapitlet.
Åttorna resulterade i två väntade underkända, ett fåtal godkända, och resten VG och MVG! Medelvärdet hamnade på VG, och så har de nästan alltid legat under hela sjuan! Måste bero på läraren... ;o)
Nej, det är en duktig klass, och väldigt goa. Pratade bort nästan hela NO-lektionen med dom igår om betyg, bedömning, lärare mm. Läser man uppnåendemålen i kursplanen, står det faktiskt ingenting om ordning och uppförande för att få betyget G i ämnena. Det är bara kunskapsmål! Strävansmålen behandlar den sociala kompetensen och sådant, men det är ju bara strävansmål. Jag kände en viss oro när vi närmade oss denna fråga, och som ett brev på posten kom så slutsatsen från en av eleverna: Jag kan alltså skita i varenda lektion, men skriver jag MVG på proven så får jag MVG?
Jag lade tillbaka frågan till klassen: Är det rätt att ge en sådan elev det högsta betyget, trots att kursplanen stödjer det? -NEJ! Var det unisona svaret, och jag blev alldeles var av stolthet över min goa klass! Diskussionen utvecklades vidare till arbetslivet, där vem som helst faktiskt inte anställs, även om betyg och meriter är på topp. Den sociala kompetensen är ofrånkomlig att ta med i bedömningen, och det känns bra att veta att eleverna håller med. De vet hur jag resonerar och tänker i min bedömning, vilket jag tycker är viktigt.
Nej, nu måste väl ändå pannkakan vara klar?? Och JA, den är i ugnen och heter PANNKAKA. Nu råkar det vara fläsk i, så då blir det rimligtvis FLÄSKpannkaka eller hur? Ugnspannkaka har man ju hört en del knepiga människor kalla det, men varför säger de då inte FLÄSKUGNspannkaka? Va? Va? Moahahaha!
Har kört matteprov med både åttorna och niorna idag, och sådant ståhej det har varit hos niorna pga detta! Pga de veckovisa matteläxorna också, men åttorna (och tidigare sjuor) klagar inte, de är vana, men niorna som jag tagit över denna termin är det definitivt inte! Visst har jag redan beskrivit bakgrunden? Deras förre mattelärare fick skriva räkna på i sitt eget tempo och skriva prov när de ville. Proven skrev de under lektionstid tillsammans med de övriga i klassen, och hann de inte färdigt fick de lämna in och fortsätta någon annan lektion! En del hann skriva prov till alla momenten, en del bara de två-tre första! Vad är problemet med det då? Det är väl bra att man får arbete i sitt eget tempo? Ööh, visst, men det funkar inte riktigt därför att: Matematikböckerna är uppdelade i sju kapitel i alla årskurser. De följs åt temamässigt kanska väl, tex kapitel två handlar alltid om geometri. Man börjar från grunden i sjuans bok, bygger vidare i åttans och nians. Så har man inte grunden från sjuan och åttan blir det väldigt knepigt i nian! Ungefär som att lära sig dansa innan man lärt sig gå. Miniräknaren har det fått ha sedan dag ett, så huvudräkning eller uppställningar är det många som inte kan! Det roliga är att betygen är skyhöga i hela gruppen....samtliga är godkända, men det är ett fåtal. Resten ligger på VG eller MVG!
Min planering är rätt hård, för att hinna alla momenten under läsåret måste man ta vara på lektionstiden ordentligt och arbeta hemma en del, men alla klasser jag haft hittills har fixat det och fått bra resultat.
Jag bävade inför detta första prov, då de få veckorna jag nu haft med klassen gett lite oroväckande vibbar. Jag tror de flesta klarar målen, men uppnår de verkligen de högre målen? Dagens resultat är både bu och phu. Fem underkända, men också en hel del på VG...på första momentet/kapitlet.
Åttorna resulterade i två väntade underkända, ett fåtal godkända, och resten VG och MVG! Medelvärdet hamnade på VG, och så har de nästan alltid legat under hela sjuan! Måste bero på läraren... ;o)
Nej, det är en duktig klass, och väldigt goa. Pratade bort nästan hela NO-lektionen med dom igår om betyg, bedömning, lärare mm. Läser man uppnåendemålen i kursplanen, står det faktiskt ingenting om ordning och uppförande för att få betyget G i ämnena. Det är bara kunskapsmål! Strävansmålen behandlar den sociala kompetensen och sådant, men det är ju bara strävansmål. Jag kände en viss oro när vi närmade oss denna fråga, och som ett brev på posten kom så slutsatsen från en av eleverna: Jag kan alltså skita i varenda lektion, men skriver jag MVG på proven så får jag MVG?
Jag lade tillbaka frågan till klassen: Är det rätt att ge en sådan elev det högsta betyget, trots att kursplanen stödjer det? -NEJ! Var det unisona svaret, och jag blev alldeles var av stolthet över min goa klass! Diskussionen utvecklades vidare till arbetslivet, där vem som helst faktiskt inte anställs, även om betyg och meriter är på topp. Den sociala kompetensen är ofrånkomlig att ta med i bedömningen, och det känns bra att veta att eleverna håller med. De vet hur jag resonerar och tänker i min bedömning, vilket jag tycker är viktigt.
Nej, nu måste väl ändå pannkakan vara klar?? Och JA, den är i ugnen och heter PANNKAKA. Nu råkar det vara fläsk i, så då blir det rimligtvis FLÄSKpannkaka eller hur? Ugnspannkaka har man ju hört en del knepiga människor kalla det, men varför säger de då inte FLÄSKUGNspannkaka? Va? Va? Moahahaha!
Kommentarer
Trackback