Turbovecka!

Okej, det är torsdag imorgon och fredag är min lediga dag. Vart tog denna vecka vägen?? Känner mig lite frustrerad över att jag inte hunnit prata med mina mentorselever ordentligt. Två är i stort behov av det, och det kändes inte bra att måsta bryta när precis när hon börjat öppna sig, men vad gör man när förälder och en annan mentorselev kommer och ska ha utvecklingssamtal med mig? Första utvecklingssamtalet för denna termin är alltså avklarat. Imorgon har jag min andra nia.

Dissikerade fisk med mina åttor idag :o) Fick tag i billig sill hos ICA här i Lindome. Den var kvar sedan i fredags, så jag fruktade lite över dess skick, men det var ingen fara alls, och de var stora! Okej, de kanske luktade lite mer än om de varit dagsfärska, men någon måtta får det vara när man betalar ur egen ficka. Dofterna spred sig raskt genom korridoren och in i angränsande, vilket lockade till sig halva Midgårds arbetslag i sin jakt på odörens källa :o)
Det är ganska förunderligt att en liten fisk kan orsaka sådan uppståndelse hos eleverna. Några vägrade ens vara i klassrummet, andra fick kväljningar och någon skrek och sprang. Men de flesta bet ihop och grävde ut öga, letade fiskhjärna och undersökte gälar i stereolupp. Andra massakerade, förlåt, dissikerade med olika stadier av motvilja kontra förtjusning. De var så duktiga så! :o) Synd att det inte var fisk till lunch, men det är imorgon!

Det ska bli kul att få demonstrera hjärtslag (luft- och matstrupe, hjärta, lungor, lever och njurar i ett) för niorna, det brukar vara populärt!

På eftermiddagen hade jag matteprov med niorna, och det var lite knot för att de inte fick använda miniräknare, men de klarade det ju finfint! Det är skrämmande hur snabbt de blir vana och beroende av miniräknaren så fort de får den i sin hand! Hjärnan kopplas bort och man stirrar blint på vad displayen visar. Att de sedan kan ha svårt att komma ihåg hur man beräknar arean för en cirkel, eller volymen på ett rätblock är ett annat problem.

Kom att tänka på nedanstående strip i Pondus när de satt där och slet sitt hår. :o)

image20

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0