Regn och Flax

En morgonbild på mig och Flax. Så stor blev han alltså med Eskimogarn och nål nummer 6!

Underarmarna och händerna värker fortfarande, framför allt det förstnämnda. Något annat som också håller i sig är regnet. Otroligt att det inte var länge sedan vi hade så varmt att till och med jag nästan storknade och gräsmattorna gulnade. Nu är det mycket kyligare och gräset har tagit fart med råge!

Här ute på Volvo var det inga problem att få en parkering nära ingången, och landskapet ekar nästan tomt. Helena går på semester på onsdag, och jag ska ju bara vara denna vecka ut innan jag ska in på Elankontoret för två ofrivilliga veckor.

Jag inhandlade ju ett gäng nya jeans när vi var i USA. Provade två av dom i morse utan framgång. Sedan jag slutade med pillren svullnar jag som sjutton inför varje lingonvecka! Det var ju knappt jag fick brallorna över höfterna! Dock är det ändå ett tämligen lindrigt problem antar jag. Man har ju hört om de som har hemska menstruationer, med illamående, feber, kramper á la tarmvred och blödningar värdig en skräckfilm! Då antar jag att extra finnar i fejan, trånga byxor och lättare kramper är överkomligt.

När man nu är stadgad med extra ring på fingret, är det ofrånkomligt att vi får frågan: "-När ska ni skaffa smått då?"  från höger och vänster. Det är ganska naturligt, och något jag själv kan fråga i brist på andra samtalsämnen. Dessutom ses det ju som en ganska naturlig fråga, stadgat par = barn!
Men är det så naturligt egentligen? Ungefär lika naturligt som de som väljer att inte skaffa barn får frågan -"Men varför inte?" När ett par berättar att de beslutat sig för att försöka skaffa barn, är det någon som då frågar: "-Men varför det?"  Sällan. Varför är det så?
Jag har märkt att jag börjar störa mig mer och mer på denna "När ska ni skaffa barn då"-frågan. Dels för denna outtalade förväntade självklarhet, att när man stadgat sig ska man skaffa barn. Bara det får mig barnsligt anti och vilja att gå tvärt emot. Sedan angår det väl faktiskt ingen om man vill eller ska skaffa barn eller inte, eller? Jag vet som sagt att jag själv frågat det till höger och vänster, just för att det verkat så oskyldigt och "naturligt". Men när man nu själv drabbas av den frågan, börjar jag störa mig på den.
Vad skulle hända om jag skulle svara: "Ingen aning, hur så?"
Eller tänk om det skulle visa sig att man inte kan få barn? Vad säger man då? "Vi försöker faktiskt, men det visade sig att jag har defekta äggstockar!" Besvärad tystnad.
Det är så självklart att vi ska föröka oss, och inte heller ha några problem med det heller. Själv ska jag hädanefter bita mig i tungan varje gång avelsfrågan kommer upp! Och jag ber om ursäkt till de som jag terroriserat med denna fråga. Det var i ren okunskap och brist på vad jag trodde, neutrala samtalsämnen.


Kommentarer
Postat av: Anna

Flax blev jättefin!!! Du är riktigt duktig på att virka. :o)



Det är många som frågar om barnalstrande... trots att man inte är gift. Speciellt när det första barnet är kring tre år...



Älsklingen har börjar svara "japp, vi försöker". Då tystnar de flesta för det är inte heller vad de vill höra. ;o) Själv är jag försiktig med att fråga.



Jobba lugnt nu. :o) Kraaam!

2009-07-13 @ 10:14:31
URL: http://andasblogg.blogspot.com/
Postat av: Linda till Anna

Tack! Det blev en hel del "dölja stoppningen"-åtgärder dock, men det blev ganska ok ändå.

Hm, kan tänka mig det, syskonfrågan! Hehe, kan tänka mig att det blir lite osäkerhet kring det svaret. (Ojdå, kanske de försökt länge? Trampade jag i klaveret nu?) Låt de våndas! :o)



Kram!

2009-07-13 @ 11:05:46
Postat av: Stefan

Kan du inte bara svara att ni ligger i träning? :o)

2009-07-13 @ 11:15:03
Postat av: Marita

Men så söt lille flax blidde-mycket söt t o m.Du är duktig du:))

Inte skoj med o ständigt få höra när ni tänkt skaffa en knodd....hade nog svarat nåt liknande som stefan här ovan skrev....



Sen kan man som för mig få massa andra trista komentarer som:

"ähhh....ska ni föröka världen själva eller?"



"har ni ingen tv hemma..."



"Nu måste det väl ändå räcka med barn"



ja listan kan göras superlång..... jag förstår din frustration över frågan-o tyvärr frågar nog många utan att ens tänka sig för-jag har säkert frågat många samma fråga-men efter att min svägerska kämpat sig till sina barn tänker jag mer noga på vad o speciellt HUR jag frågar faktiskt.

2009-07-13 @ 11:57:22
Postat av: Linda till Stefan

Hehe, kan köra den varianten också någon gång! :o)

2009-07-13 @ 12:37:30
Postat av: Linda till Marita

Tack, tack! Jag jobbar på en GAIS-halsduk åt honom nu, så han inte ser så naken ut! :o)



Men näe, har du fått sådana kommentarer?? En del har verkligen ingen hyfs! Visst kan jag undra hur man kan orka med fler barn än ett :o) Men det angår ju inte mig om andra vill och kan det, och framför allt så fäller man inte sådana kommentarer! Om man inte skaffar barn alls så blir det kommentarer, skaffar man ett blir det tjat om syskon, och fler än...tja var går "gränsen"? Så blir det tjat om det också. Kan man svara tillbaka "Varför har ni bara ett/två/tre? Har ni så dålig ork eller??" ;o)

2009-07-13 @ 12:44:32
Postat av: Hannah

I did it!!! I managed to read this blog and understand it (i think :op )... thank you google translator!!



gonna miss you in that 2 weeks... I need my helpdesk!! LOL



No comments on the latter part of the blog... but i think i know where you're coming from cause my good friend is being bombarded left right center with the baby question for a few years now... poor her...



so my take... que sera sera... what will be will be... :O)



p.s) my turn will come soon for the comments on the bf part... sigh....

2009-07-13 @ 14:25:14
Postat av: Linda to Hannah

Haha, cool! I had to try this Googletranslator, to english. Quite fashinating how well it works! While some expressions turns out really funny! :o)

2009-07-13 @ 14:34:14
Postat av: Hannah

yeah... i'm getting good at guessing Swedish or google's swinglish now...hehehe



Wonder whether they can translate manglish?? Xop

2009-07-13 @ 15:46:22
Postat av: Linda to Hannah

Now THAT would be interesting! :o)

2009-07-13 @ 16:48:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0