Bara två...

...små nystan blev det idag! Vi har hittat en garnaffär i Torslanda, vilket är väldigt nära härifrån, så vi tog halva lunchen till att åka dit och shoppa lite! Det blev ett till gammelrosa, och ett ljuslila. Jag tror jag kör på ljusare nyans av samma färg som frön till tvillingarnas mössor, då det blev ganska fint på den rosa jag gör nu. Den blir ju dock för liten, så det blir till att göra ännu en! :o)

I brist på rosa garn, blev det ponchon under gårdagskvällen, och jag kunde konstatera att det går med rasande fart när man har så stora stickor och tjockt garn. Sedan upptäckte jag att jag gjort fel, och fick riva upp hälften. Blogg.se var så himla segt att jag bara orkade ladda in m&m-bilden, men det upprivna garnet ringlade sig som tarmar i en stor hög intill min stol!
Lagom till läggdags hade jag nästan stickat ikapp allting. Bilden visar i varje fall hur den ska se ut när den är klar. Jag tänkte dock skippa de där stora bollarna och bara ha "snörena".
Jag gör den annars exakt som mönstret och bilden, samma grå färg, men med tre nystan istället som två. Den blir grymt tjock och go!
Jag var väldigt sugen på att prova en annan färg, eller ta typ ett garn i en något avvikande färg att "blanda" in i det grå. Men med tanke på mängden garn så vågade jag inte! Grått är ju också väldigt neutralt och funktionellt till det mesta. Kanske blir jag modigare om jag blir nöjd med denna! :o)

Min Oo har hamnat i en situation som medför extra att ordna innan avresan till USA. Han måste fixa visum! Efter årsskiftet så krävs ju att man ansöker om inresetillstånde via ESTA (Electronic System for Travel Authorization). Jag godkändes utan problem efter jag fyllt i det som krävdes. Men inte Oo!
Han måste till amerikanska ambassaden i Stockholm och ansöka om visum, och det är inte lite som måste fixas för att göra det!
Från ambassadens checklist:

"VALID PASSPORT: The original passport is required. Please note that some Swedish passports are of bad quality (this applies mostly to passports issued 1998-2000) and that if the ID-page is starting to fall out, or even if it only has a little crack in it, you must apply for a new passport before you come for an interview. Please check if the passport cracks by bending it a few times.


ONE PHOTOGRAPH (Attached to your DS-156 Form): MUST BE IN COLOR, less than six months old, 5x5cm, against a white background, where you are facing the camera directly. Please note that Home Made Computer print-out photos, are NOT accepted. Regardless what you might read or hear elsewhere, we want you to attach the photo to your DS-156. This is the only photo we need. If needed, cut it out from adjoining photos.

ORIGINAL RECEIPT: of 1050 SEK paid into bankgiro 5452-8948. The receipt must state applicants' names, amount paid (1050 SEK per applicant) and bankgiro number. Make sure that your bank issue something verifiable with the above information. Internet receipts will not be accepted.


ELECTRONIC DS-156 APPLICATION FORM.
HAND WRITTEN APPLICATIONS CANNOT BE ACCEPTED! AFTER FILLING IN THE EMPTY FIELDS, CLICK CONTINUE AND PRINT OUT THE GENERATED FORM.
HOW DO I KNOW I HAVE THE RIGHT FORM? THE COMPLETED FORM IS THREE PAGES. PAGE THREE CONTAINS A THICK 3D BARCODE.
(Download
DS-156)
IMPORTANT! You must sign your document before coming to the interview.


COMPLETED DS-157 APPLICATION FORM (Can be downloaded at DS-157 in English/DS-157 på svenska)


Local policy requires all applicants, regardless off sex or age, to bring a completed DS-157. NO ONE IS EXEMPT, NO MATTER WHAT YOU MIGHT READ OR HEAR ELSEWHERE!


ENVELOPE: Please bring a self addressed stamped envelope (stamps worth 62 SEK must be put on envelope) for the return of your passport. Note: Some envelopes sold by Posten cost 62 SEK. These are NOT adequate for mailing your passport, unless you affix additional postage! The postage must total 62 SEK.


PERSONBEVIS: Ask for a "120-personbevis med alla relationer" from the Swedish tax authorities (skattemyndigheten).


COURT AND POLICE RECORDS: Persons who have been arrested or convicted for any offense or crime must provide a police record in original, copies of court records and of any prison records, even though subject of a pardon, amnesty, or other act of clemency. NOTE! If you have not been arrested you don't need to submit any records.


PROOF OF FINANCE: A current bank statement or other evidence to show that you have sufficient funds to cover the costs of the trip. If someone else will be financing your trip, we need both a bank statement and a letter of consent from this person.


EMPLOYMENT LETTER: Stating the type of contract, how long you have been employed for and for how long you have been granted vacation or leave. This only applies to people that have employers.


TRAVEL PLAN: Of places you intend to visit, people you intend to stay with, and approximate dates.


INVITATION LETTERS: From family or friends with whom you intend to stay during your trip. What constitutes an invitation letter? Printed e-mails, original letters, faxes, whatever form your invitation letter was when you were invited to the U.S."


Jag tror han slipper den där punkten "Court and police records" i varje fall, för vad jag vet så har han inte blivit arresterad någon gång...
Att tro det skulle vara enklare att fly landet för att gänga sig var visst naivt... :oP

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lika kul varje gång, Oo har en alldeles egen relation till passkontrollen i U.S.A. .o)

2009-02-18 @ 17:02:51
Postat av: Anna

Men kan du inte ha bollarna? De var ju jättecharmiga! :o)

2009-02-18 @ 18:54:58
URL: http://andasblogg.blogspot.com/
Postat av: emelie & astrid

VI ÄR BLONDINBELLAS STALKERS! LÄS MER OM DETTA PÅ VÅRAN BLOGG!

2009-02-18 @ 19:27:14
URL: http://astrilie.blogg.se/
Postat av: Tesstamente

Det är en livsresa att bara fylla i dessa papper:-)

2009-02-18 @ 21:46:53
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: Linda till Anna

Mm, så jag kan vandra omkring som ett levande klockspel! ;o)

2009-02-19 @ 09:13:05
Postat av: Linda till Tesstamente

Ja, jag är glad att jag slipper! :o)

2009-02-19 @ 09:13:39
Postat av: Storstrumpan

VA- det är ju bollarna som gör ponchon !!!!!!!!!!!!



2009-02-19 @ 09:34:42
Postat av: Linda til Storstrumpan

Tycker du? Hm...men de är ju så, så STORA! Tänk att ha dom slängandes hit och dit! Hamna i maten, fastna i hissdörrarna...

2009-02-19 @ 09:36:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0