Typiskt

Dagen middag. Två trötta Olofstorpare har kommit hem efter en heldag ute i Göteborgs skärgård. Fick en förfrågan igår av vännen Tomas om vi inte ville följa med ut och paddla kajak, vilket vi naturligtvis ville!

Därför var vi tidigt uppe för att köra ut till Saltholmen. Därifrån färja ut till Styrsjö där kajakuthyraren fanns. På väg till färjhamnen plockade jag upp kameran för att börja dokumentera dagen. Objektivet fälldes ut, men något blev fel, då kameran pep ynkligt och "Objektivfel, starta om kameran" visades i displayen. Sedan gick det inte att göra mer! Varje gång vi försökte starta om den, så pep den bara, visade meddelandet, samtidigt som det gnisslade och gnällde i objektivet. Det satt som berget! Lite försiktigt försökte Oo ge det lite hjälp på traven, varpå det yttre kantskyddet på objektivet lossnade. Efter flera försök att fästa det igen, tog jag över, och lyckades göra något så att ännu fler delar lossnade...
Jäkla skit! Är det inte typiskt!? Första gången jag är ute i Göteborgs skärgård och första gången Oo ska paddla kajak, och så har jag ingen kamera! Fy sjutton vad besviken jag blev! Men rackarns vad den kameran har fått göra rätt för sig! Jag har ju så gott som använt den varenda dag sedan jag fick den. Den är snart ett år, så jag ska se om jag hittar kvittot och om felet går på garantin gäller.
I vilket fall kändes det motiverat (heh) att inhandla en ny! För hallå, min blogg måste ju ha bilder! Dock lade vi till en trygghetsförsäkring som innefattar allt ifrån fall i backen till toaletten (bra för mig!), utan någon självrisk.

Så från dryga åtta megapixlar, har jag nu dryga tolv!

Hur som helst, denna dag, som jag så gärna hade velat ha en kamera för härliga skärgårdsbilder och roliga kajakvältningar, blev det nu intet. Men vi hade ändå en underbar dag, som efter lite mulet och kulet, sprack upp till en strålande solig och varm dag!
Förutom Tomas var det hans två kusiner från Jokkmokk och en kompis från stan.
Vi paddlade ut till en liten ö för lunch och lite slappande. Sedan beslöt vi för att ta en liten extra sväng och bland annat paddla runt hela Styrsjö. När vi hamnade nära öppna havet, blev det ganska rejäla vågor, vilket jag tyckte var synnerligen otäckt, framför allt när man fick vågorna från sidan! En av kusinerna slog runt, och fick hjälp upp i kajaken igen av Tomas och Oo. Själv vågade jag inte annat än att fokusera på att hålla min egen kajak på rätt köl. De är stabilare än man tror, men det kändes inte så enligt mig! Jag var skräckslagen för att slå runt, men klarade mig faktiskt! Man phuu vad slut jag var när de partierna var avklarade!

Kusinerna var riktigt norrländskt sköna, och man kände nästan lite saknad! De hade sina konversationer sinsemellan.
"-De va lite vågi't."
"-Jå"
......

"-Man e lite salt."
"-Jå"


Väl inne bland öar och kobbar igen var det nästan blankt vatten och strålande sol. Underbart härligt att stilla låta kajaken glida fram över ytan! Väl tillbaka vid startpunkten övade Tomas och hans kompis Patrik på eskimåvändningar. Verkar riktigt svårt, och läskigt att låta sig rulla runt upp och ned i kajaken! Men det såg lite roligt ut att se dom vända runt, försöka vända upp igen, komma halvvägs och försvinna under ytan igen. Skymta upp vid ytan igen, misslyckas, för att till slut vifta med händerna på var sin sida om kajaken för att få dit vännernas kajaker att ta tag i för att komma upp! Jag skulle aldrig våga en sådan vändning! Panikslagen skulle jag bara försöka ta mig ut ur kajaken!
Solen tog rätt bra på oss där ute, och vi är bra trötta i kroppen! Blir intressant att se hur det kommer att kännas imorgon. Oo ska till Helsingborg med Andreas för att se på Helsingborg-GAIS, så han blir borta hela dagen. Jag funderade en stund på att följa med, men tror jag har mer ut utav att vara hemma och ta det lugnt. Eller så lär det bli gräsklippning och trava ved. Upptäckte att veden jag och Monica staplade i nya vedförrådet rasat av någon anledning.

Nej, en toppendag blev det, men jag sörjer att jag inte fick med mig några bilder därifrån!

Kommentarer
Postat av: marita

Vad skoj med en ny kamera...mindre skoj att den gamle gått sönder då....men en ny är ju bra-jättebra kamera oxå-bättre pixlar än i min.



Lät annars som en rolig dag för er.

2009-08-23 @ 19:32:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0