Helgen so far...

Lördag kväll, efter en väldigt lokal regnskur, skiner solen igen. Det är varmt och härligt idag! Efter en lugn morgon drog vi till Hisingen för att hämta biljetterna till morgondagens konsert, samt komplettera doppresenten till Noel. Jag gick igång på alla gulliga "Tummen"-grejer, så det blev till slut hela åtta paket! Nästan lite pinsamt! Om familjen inte gillar "Tummen", så är de så illa tvungna nu!

När Noel Erik Andreas väl fått sin välsignelse, blev det smörgås- och jordgubbstårta innan presentöppning.

(Smaskig smörgåstårta!)


Sen satte vi oss i en stekhet Goldie och åkte hem och städade. Gör man det tillsammans och är effektiva, så går det väldigt snabbt att få undan det värsta. Har även fått två tvättmaskiner körda, så det känns bra. Eftersom solen fortfarande var varm, cyklade vi till storsjön och badade. Precis när vi klivit upp, började det regna, ganska rejält också, men det var enligt mig jättehärligt! Det var varmt, med blå himmel överallt, förutom just där "vårt" regnmoln var! :o) Innan vi var hemma var skuren över.
Lite senare kommer Andreas, Elin och den nydöpte Noel på besök. Camilla och Isabella kommer också, då hennes Denis ska på Madonna ikväll. Vi grillar lite och tar det lugnt.

Igår blev det premiärtur på inlines! Jag har ju inte tagit mig tid att utforska den enda cykelväg vi har här i Olofstorp som verkar tänkbar för inlines, men igår blev jag så rastlös att jag tog tag i det. Jag var nästan lite orolig, eftersom det var så längesedan, men så fort jag snörat på mig dom och fattat stavarna, så kändes det hemtamt, och jättehärligt!

Vägen till oss, och där vi bor må vara väldigt kuperat, med branta backar upp och ner. Men nere i själva "centrum" och längs vägen är det platt, plattare och plattast!  
Min förhoppning var att cykelvägen skulle gå hela vägen till Gråbo, men efter någon dryg kilometer övergick den till grus. Tyvärr!
Den var inte heller i bästa skick, men helt ok ändå. Jag vände, åkte tillbaka och förbi där jag parkerat Gulingen, och hela vägen till Björsared. Ingen större sträcka i och för sig, men där fick jag för mig att cykelvägen slutade, så jag vände. Påmindes sedan att den ju visst fortsätter en bit till, på andra sidan Gråbovägen, så det får jag utforska nästa gång! Det var grymt härligt att komma ut och köra med inlines igen! Lite synd att det är så begränsat med cykelvägar, saknar de öppna, långa sträckorna längs havet i Stenungsund, men man kan inte få allt! Lagren lät lite sketna dock, så det är kanske läge att byta dom om jag nu ska försöka upprätthålla denna träning.

När jag kom tillbaka hojtade Oo från grannens balkong. Han hade bjudits över på Klappgröt, och smakat en liten, liten klick. Jag tömde nästan hela skålen! Första gången jag smakade, och över huvudtaget hörde talas om Klappgröt, var i Kramfors, där mitt ex Thomas föräldrar gjorde och bjöd. Det är gott! Lite som mannagrynsgröt med lingonsylt som man vispat till fluffigare konsistens. Jag har en känsla av att det inte är så vanligt i Sverige, men i Finland är det tydligen ganska vanligt på matborden.

Nej, nu ska jag ta och sopa björkfrön från altanen, och förbereda lite inför middagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0