Bokat!

Tandläkare säger att människor generellt har två olika typer av munnar. De som lätt får hål, men inte tandsten, och tvärtom. Det har nåt med saliven att göra. Jag hör till de som fått borra en hel del i mina dagar. Först när jag flyttade till Stenungsund och fick bättra på en lagning, samt fylla ett liiitet, litet nytt hål, fick jag frågan om bedövning. Va? Kan jag få bedövning? Det var väl bara berättigat för rotfyllnader och tandutdragningar på sin höjd? Kanske vi är tuffare i norrland eller nåt, för alla tidigare köranden med borren i tänderna har uthärdats med krampaktigt tag om armstöden och förtvivlade försök att trycka huvudet längre ned i nackkudden. Inte en enda tandläkare andades något om bedövning!
Fy sjutton, ryser och känner ilningarna i hela kroppen, bara jag tänker på ljudet av tandläkarborren, och känslan när den når ned till nerverna!! Aaaurgh!

Därför är jag vansinnigt rädd inför varje tandläkarbesök, för att något nytt hål ska hittas, eller en gammal lagning måste kompletteras. För att minimera eventuella skador försöker jag gå regelbundet, men nu var det ett tag sedan jag var i Stenungsund och avnjöt (nåja, det kändes i alla fall långt ifrån lika illa som det brukar), mitt första bedövade ingrepp. Har nu bokat en kontroll om en månad, så får vi se hur domen lyder.

Lite då och då har jag en återkommande mardröm, där jag tappar tänderna. Jag känner så tydligt hur framtäderna är lösa, hur jag kan vicka på dom med tungan, förtvivlat försöker låta bli, för jag VILL ju inte tappa dom! Men vem kan låta bli en lös tand med tungan? Vickandet blir värre, för att till slut kunna vridas, fladdra löst och till slut lossna. Paniken, känslan av tanden tappad, lös i munnen.  När jag vaknar går tungan reflexmässigt över mina tandrader. Är de kvar? Ingen lös?
Detta hade man ju kunnat tro skulle medföra en fanatisk munvård från min sida, men tandtråd, munskölj och hela konkarongen. Jag är noga att borsta morgon och kväll, emellanåt (längesedan nu) köra lite med tandtråd, och på sistone försökt använda munskölj. Är därför rädd att jag kommer att hamna i den där: "Varför gjorde jag inte allt det där hela tiden?"-sitsen när jag nu sitter där i stolen om en månad. Lathet får man ofta äta upp!

Jag hade räls i högstadiet. Tandläkaren ville dra fyra kindtänder för att säkerställa utrymme för de sneda framtänderna. Jag vågade inte! Efter dryga två år fick jag avnjuta ett strålande leende på nians klassfoto innan de började skjuta fram igen. Tillbaka till utgångspunkten. Detta stör mig faktiskt rätt mycket ibland. Jag utstod de där åren till ingen nytta. Mina sneda framtäder känns nästan ännu värre, nu när jag vet hur de kunnat vara.
Ibland funderar jag på att åtgärda det igen, ordentligt denna gång. Problemet är bara att jag får bekosta det själv, och är det verkligen värt det? Varje gång slår jag bort fåfängans irriterande röst, drar en jämförelse med silikoninplantat i tuttarna och intalar mig att det är totalt bortkastade pengar på något som ingen annan bryr sig om än jag.

Men skulle jag få tänderna fixade för några hundra istället för några tiotusentals kronor, så hade jag sagt ja direkt.

Kommentarer
Postat av: Hannah

Seriously... better get it fixed now than later on when its too hard to fix and only way is to extract it out... that time... you would probably be singing "All I want for Christmas is my xxx back / front teeth"!!! XD



ooo... that just made me imagine a "boh geh" Linda!! Xop



p.s) boh geh = no teeth in hokkien! (chinese dialect)

2009-08-10 @ 11:21:17
Postat av: Stefan

Ja, ush och fy för tandläkare!

Kan inte förstå folk som vill jobba med att plåga andra??

Skall själv dit på fredag.. brrr...



Du har väl inga fel på dina gaddar?

Fanns en reklam som sa att charmiga tänder är sällan jämna, men vita! De dö!! :o)

/Stefan

2009-08-10 @ 13:28:54
Postat av: Marita

jag är livrädd för tandläarn jag med-ska snart dit oxå....i slutet av augusti...fy blähh...



Lite intressant det där du skrev om din tandställning o attt tänderna nu är som innan igen...en tjej på mitt jobb har räls just nu o hon berätta här för ett tag sen att när de snart tar bort rälsen kommer hon bli tvungen o använda en speciell skena nattetid för att tänderna just ska va kvar i samma position framöver...utan den skulle det gå tillbaks hade de sagt....



Så jag funderar lite på min son o hans tänder...han har ju haft en jäkla massa olika tandställningar-men nu har han inget hjälpmedel för o bibehålla det hela...hmmm....stackartn kanske han oxå behövt utstå denna hemska tid i onödan då....



Nä jag tror att vid sånna här mindre skönhetsfel ska man bara låta det hela va-man är ju trots allt skapt så....visst de som har vanställd gom med tänder åt 10 olika håll typ...de kan nog behöva lite hjälp...men de flesta kan allt se ut som de gör:))



//Marita

2009-08-10 @ 14:14:11
Postat av: Linda to Hannah

Yes, thats why I try to check them regulary, but I'm afraid every time!

An even if "boh geh" sounds fun for a swede, I dont wanna have that! Xo)

2009-08-10 @ 14:20:47
Postat av: Linda till Stefan

Fredag? Jag ska be för dig! ;o)



Nej, inte fattar jag hur man kan vilja jobba som tandläkare...men de tjänar väl rätt bra? :o)



Hm, jo man får väl vara nöjd med att inte ha gula eller fläckiga gaddar. "De ÄR charmiga, jag kan tugga ändå!" Xo)

2009-08-10 @ 14:23:19
Postat av: Linda till Marita

Ajdå, fler som ska till den trevliga stolen!

Ja, jag fick faktiskt en sådan där löstagbar skena, men jag skulle ha den hela tiden. Dock tappade jag den innan jag fullföljt den tid jag skulle haft den, vilket gör att jag grämer mig ännu mera. "Tänk om jag inte slarvat bort den, då hade mina gaddar kanske hunnit fixeras tillräckligt för att stanna kvar!".

Men å andra sidan är det inte heller så säkert, men tänk om...! Argh! Well, well, spilld mjölk och allt det där...suck! :o)

2009-08-10 @ 14:25:55
Postat av: Hannah

so what does "boh geh" means in swedish?? hehehe



i have a friend who is a dentist in LA... shall i get her to check you?? hehehe

2009-08-10 @ 14:44:56
Postat av: Linda to Hannah

Hihi, it doesnt mean anything. It sounds like babytalk or something! So it sounds fun, but nothing I want anyway! Xo)

2009-08-10 @ 14:59:20
Postat av: porden

Geeesss trodde inte någon var kvar på acc.... Sökte lite info om Madonna och.. lite avig som man är så fick jag en hit på tashmira.. finns väl bara en sån ?! Long time no see !! Du verkar trivas, skönt att se. Själv är jag fortfarande kvar i Stockholm... Sköt om dig tjejen.. Lova det!!!

2009-08-10 @ 22:31:51
Postat av: Lidna till Porden

Men shit, det var inte igår! Kul att "se dig"!! Fortfarande 08:a alltså. Och jag gör om du gör! :o)

2009-08-11 @ 08:50:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0