Notarius Publicus - Check!

I en anspråkslös liten källarlokal i Mölndal mötte jag någon som uppfyllde alla mina eventuella förväntningar på en person som innehar titeln Notarius Publicus. En äldre distinkt herreman som osade korrekthet och erfarenhet, men med glimten i ögat.
För trehundra spänn fick jag två intyg med stämplar och sådant, en på portugisiska och en på engelska som bedyrade att jag var den rätta som skrivit under.
Kom alltså billigare undan än jag trott, vilket berodde på att jag var privatperson eller nåt sånt. Har hört att det skulle vara mycket dyrare att anlita den NP som finns inne i centrala stan, men med kontor och assistent mellan Nordstan och Arkaden kanske det inte är så konstigt.
Nu återstår den där Apostillestämpeln från en annan Notarius i Kungälv. Eftersom det är Portugal det gäller så räcker det inte med att en NP intygar min underskrift. Apostillen utfärdat av en annan NP ska intyga att den förste NP:s intyg är korrekt. Vågar inte ens tänka på vilken byråkrati som ska till den dagen vi ska sälja vår andel!

Vackert väder men kallt ute. En tvåbilskrock med lastbil på Söderleden i motsatt körfält. Trött i ögat och hungrig i magen. Ronja lever rövare och imorgon är det dags för psykologen igen. Tyckte det var nyss jag var där!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0