Att utesluta
Dagens skrivpuff:
Att vara där men ändå inte där. Småpratet, skratten och kommentarerna surrade omkring henne. Inte otrevligt, inte störande utan ganska gemytligt. En frustrerad och uppgiven röst ljöd högre än de andra utan egentlig adress:
"-Men hallå, det blev ju rätt! Då måste nåt vara fel!" Några fnissade, några höll skrattande med och Emma drog också lite på munnen där hon satt, nästan lite blygt. Hon sänkte blicken så hennes långa ljusa hår föll fram och dolde det mesta av ansiktet, förstod så väl kommentaren då hon själv erfarit den flera gånger. Matten kunde verkligen vara ologisk ibland i alla sina regler och formler. Ibland blev det bara fel, hur rätt man än tyckte att man gjort, och ibland blev det ju rätt, utan att man haft en aning om hur man burit sig åt. Jobbigt det där. Hon försökte fokusera på problemet framför sig. Varför blanda in en massa text i matematiken, förvirra så man inte visste vilken siffra man skulle använda till vad? Och så algebran dessutom, räkna med bokstäver, vad var det egentligen? Matte skulle väl vara siffror? Hon kände besvikelsen komma tillbaka när hon tänkte på det senaste provresultatet i just algebra. Hur skulle hon nu få det betyg hon behövde för att komma in på estet? Vad skulle man med bokstavsräkning till där ändå? Procent och sånt kunde hon kanske se en mening med, det fattade man dessutom något utav, men algebra, hallå?
Med hopknipna läppar drog hon håret bakom örat och sneglade under lugg mot Jespers ryggtavla snett framför henne. Genast pirrade det till i maggropen tillsammans med ett sug av sorg. Om han bara ville se henne! Men han hade förstås som alla andra killar bara ögon för kossan Yossie, och blicken gled snabbt och förstulet över till ett fluffigt mörkt hår med stora blå ögon ovanför ett gult hårt åtsittande linne, trots att det bara var mars och långt ifrån någon vårvärme ännu. En svart bh stack upp så där omedvetet medvetet över linnets rejält tilltagna urringning där hon satt lojt tillbakalutad mot väggen medan hon skrattade åt något kompisen sagt.
Emma försökte koncentrera sig på boken framför sig igen, men det gick trögt idag. Snart lunch och ett annat sug tog plats i maggropen. Undrar om någon skulle förbarma sig över henne idag? Offra sig, på grund av lärarnas order. Hon visste inte riktigt vad som var mest pinsamt, att ingen tänkte på att hon fanns, eller att lärarna uppmärksammat alla på det genom att ständigt uppmana till gemenskap, att se till att alla var med och ingen uteslöts. Orden var alltid generella men alla fattade ju ändå då det bara var en enda som uteslöts. Hon. Emma.
Det kändes bra på ett sätt att de brydde sig, särskilt Eva som kunde fråga emellanåt hur det var, om hon fått några kompisar, samtidigt som hon avskydde att se medlidandet i deras ögon, skammen när hon visste att lärarna pratat med klasskompisarna om henne för att få henne med. Skam blandad med viss glädje att bli sedd, för en stund. För det blev hon alltid, i några dagar innan hon glömdes bort igen. Hennes tankar snuddade vid det förbjudna ordet igen, mobbad. Var hon mobbad? Nej absolut inte, ingen skrek, kallade henne fula saker, skickade anonyma sms eller förstörde hennes saker. För så var det att bli mobbad va? Hon var bara inte med, utesluten från gemenskapen, existerade liksom inte. Ibland undrade hon om det ändå inte varit bättre om hon faktiskt blivit mobbad, för då skulle de i varje fall se henne. Eller nej. Kanske inte bättre ändå.
Tio minuter innan lektionen var över började de vanliga bryta upp, vilket blev startskottet för övriga i klassen. Lärarens lama protester dränktes i "-Vi är hungriga" "-Det blir sån kö!" och "-Kom igen nu!". Ett otroligt oväsen bröt ut i klassrummet när böcker slängdes ihop, stolar skrapade och pratet släpptes lös. Prövande kastade Emma en blick mot den grupp som vanligtvis brukade "förbarma sig" över henne, men de var fullt inbegripna i något samtal och ägnade inte henne så mycket som ett ögonkast. Hon satt kvar, lyckades faktiskt bli färdig med problemet, löste också nästa innan hon långsamt och omständigt packade hon ihop sina saker, ägnade en lång stund vid sitt öppna skåp, ivrigt sysselsatt med ingenting. Gick på toaletten, fipplade lite med mobilen sittandes vid den lilla grupperingen av bänkar och bord utanför klassrummen. När de första eleverna började återvända från matsalen började hon gå åt det hållet. I dörren till den avfolkade matsalen möter hon Eva. "-Ska du äta?" Frågar hon med sin vänliga, lite hesa röst. Emma nickar och säger inget när läraren följer med henne in. Bättre än ingen i varje fall.
Tyvärr är det ju så där det är. I praktiskt taget varenda klass finns det någon elev som känner precis så där. Bra beskrivet!
Exakt så är det! Jag hade en tjej i min klass som jag alltid "förbarmade" mig över för att jag tyckte så vansinnigt synd om henne.
Bra skrivet!
Ja, jobbigt, tycker så illa om människor som medvetet utesluter, både barn och vuxna kan vara bra på det. Fint berättat.
Inga "regler" finns hur lång eller kort en text ska vara. Jag brukar tänka på att inte göra den alltför lång, eftersom jag själv bäst gillar att läsa lite kortare berättelser. Annars tar det väldigt lång tid att läsa och kommentera. Helst vill man ju ge andra feed back, eftersom jag själv vill ha "livstecken".
Tyckte sista passagen var den bästa gällande tempo och jag dras här smidigt med i texten och läsandet flöt på. Det var trovärdigt beskrivet (känner igen).
Formmässigt: Jag störs i min läsning av att du valt att formatera texten så att den "sprids ut" över hela radbredden. Det skapar lite längre osymmetriska mellanrum mellan orden och texten känns för mig kompakt och svår att hålla sig koncentrerad genom.
Om du vänsterjusterar den så känns den för MIG som läsare luftigare och mer lättillgänglig.
TACK alla!
Ok, ska se om jag kan prova vänsterställa någon gång. Själv har jag numer lite svårt för den hackiga vänsterkanten, men nackdelen som du säger är de osymmetriska avstånden mellan orden som kan uppstå.
Van vid 'journalistisk formatering' för strikta kolumn-lay-outer? :-)
Hehe, kanske det, och som alla böcker har! :o) Tycker det är lite snyggare också, men störigt som sagt när avstånden blir olika. Blogg.se:s ordbehandlare är kanske inte den bästa heller :o)
Bra och lättförståligt.
Du tog väl typ det jag tänkte skriva om. Men idag var ju du först:)
Tack!
Det kan du ju göra ändå? Bara intressant att läsa samma tema på annat sätt! :o)
Väl iakttaget.
Jag gillar uppbyggnaden—den är lite långsam men du blandar bra ihop känslorna och matten. Det blir lätt att följa. Däremot förstod jag inte direkt att Eva var en lärare vilket gjorde det lite lustigt när det avslöjas i sista meningen. :) Hursomhelst, jag gillar att du får fram Emmas känslor och det känns som huvudtemat i din text.
Marmoria: Tack! :o)
Gustaf: Jag tror jag lätt kan flyta iväg i kanske FÖR djupa person- och miljöbeskrivningar. Får akta mig lite! :o)
Sedan har du nog rätt i att det inte var så självklart att Eva var lärare när hon först omnämndes. Oops! :o)