Centrina

Strax innan klockan passerade 14.00 skickade jag min CV till en friskola som heter Centrina.
14.22 ringde de upp och ville boka en intervju imorgon!

Jag frågade lite försiktigt om hon sett i mailet att jag skulle vara borta i fyra veckor. Min ansökan var mera för eventuella kommande tjänster till hösten?
Då blev hon lite ställd, och erkände att hon missat det. Hon höll med om det osmidiga mot eleverna att ta in en lärare som bara kunde jobba en månad, sedan vara borta en, och så jobba de sista flämtande veckorna. :o)
Men då hon nu inte visste hur den de nu tar in kommer att fungera, så kunde jag vara intressant till hösten. Så om hon glömde bort det, så skulle jag höra av mig och påminna om ny intervjutid efter påsk!

Jag har även registrerat min CV på Arbetsförmedlingen, samt skickat CV:n till Pedagogpoolen. Funderar även på Lärarpartner.se, Vikarien.se, Vakansen.se och Vikariepoolen.se. Det finns verkligen en hel del bemanningsföretag som handhar pedagoger!
Jag är bara lite osäker på om jag vågar mig på lärarjobbet igen! Nu är jag ju medveten om min (överdrivna?) fömåga att ta på mig för mycket, engagera mig i elevernas väl och ve på bekostnad av mig själv.
Men klarar jag av att "vända ryggen" till dom? Att hålla mitt engagemang på en lagom nivå? Eleven ser ingen "lagom" nivå. De ser bara att de blir svikna eller inte,att "läraren försökte, men hann inte", eller "läraren såg, men gjorde inget". Jag vill ju inte vara en sådan lärare!
Är det rätt att hoppa på lärarjobbet igen bara för att jag behöver ett arbete? Nej, jag ska ju ta ett jobb för att jag vill ha det, och framför allt ett lärarjobb som kräver engagemang, vilja och lust att lära ut. Problemet är ju bara att jag ju trivs och tycker om lärarjobbet. Jag har engagemanget, viljan och lusten, men inte till allt det andra som kommer i lastbilslass på köpet! Föräldra- kurator- polis- och psykologrollen! Och jag kan bara inte stänga av den, för vem kan vända ryggen åt ungdomar som mår dåligt? Inte jag i varje fall, och då gick det ju som det gick...

Känns som jag varit igenom denna runda femtioelvagånger, och det enda jag kommer fram till varje gång är att: Ska jag jobba som lärare måste jag lära mig att distansera mig och begränsa mitt engagemang.
För eleverna som mår dåligt kommer inte att minska i antal.
Och klasstorlekarna kommer knappast att minska.
Vad göra?

Kommentarer
Postat av: Anna

Precis samma funderingar som snurrar här. Jag har insett att det är lärare jag ska vara men hur håller man engagemanget på en lagom nivå? Även jag har svårigheter att distansera mig till eleverna och på gymnasienivå funkar det faktiskt riktigt bra. Eleverna SKA ta eget ansvar. Vissa klarar det mindre bra och då finns man där som stöd. Alla elever måste inte klara G heller som det är på grundskolan...



Skulle du kunna minska ned antalet ämnen? NO är ju ett så himlarns stort ämnesblock. Biologi och data kanske?

2009-03-10 @ 16:48:27
URL: http://andasblogg.blogspot.com/
Postat av: Elin

Tänkte precis på det som Anna skriver - att man kanske kan minska ner ämnesbiten på något sätt? Eller dela mentorskapet?



Han som driver Centrina, Johan Fredriksson, var i ledningen på vår skola förut! Men slutade i samma veva som det blev Vittra och startade Centrina. Tror att hon som är rektor var rektor på Fenestra Centrum innan, och att en del av 7-9 lärarna som jobbade hos oss började där när de hade startat skolan! :)



2009-03-10 @ 19:24:56
Postat av: Linda

Tack för ditt inlägg! Jag ska till Frankrike och vi kommer att bo ungefär som på ett läger på ett ekumeniskt kloster. Så där vågar man nog använda kortet, men det kan vara trevligt med kontanter på vägen ner genom Tyskland och Frankrike. Vi ska åka buss! Inte så kul att ha kontanter nej... och det finns nog ingenstans att låsa in dem. Men jag får ha dem i väskan hela tiden!

2009-03-10 @ 21:32:52
URL: http://taggtroden.blogg.se/
Postat av: Marita

Jag tror oxå du ska försöka minska ämnes biten lite-för som lärare passar du så himla bra Linda-eleverna gillar dig o fattar det du lär ut-det är iallafall vad Tom säger o det tror jag faktiskt på:))

Du är lätt o lyssna till-o då lär man sig lättare oxå.



Hopppas du hittar nåt du känner för iallafall-ska hålla en extra tumme för det:))



Kram o ha en bra dag....själv ska jag vara helt alena hemma några timmar nu mitt på dan....det är jag INTE bortskämd med så det ska bli jätteskönt.

//Marita

2009-03-11 @ 07:16:12
URL: http://amors.blogg.se/
Postat av: Linda till Anna

Det hade varit lite kul att prova på gymnasiet. Saknar ett gäng poäng bara för att få göra det...

Undrar om så många grundskolor går med på att man "tar bort" något NO-ämne. De undervisas ju oftast i sammanhängande blogk. Men visst vore det en idé.

2009-03-11 @ 07:52:39
Postat av: Linda till Elin

Jaså? Men då vet du ju kanske om det är en skola värd att prova på? :o) Var han bra den där Johan?

2009-03-11 @ 07:53:56
Postat av: Linda till Marita

Tack! Hoppas du får lite andrum idag nu, och inte grejar med en massa annat! :o)

2009-03-11 @ 07:55:45
Postat av: Elin

Han var nog ganska bra, hade inte så mkt kontakt med honom! Men ska höra mig för lite om någon vet hur de trivs där nu! :)

2009-03-11 @ 09:46:29
Postat av: Anna

De som läser lärarutbildningen idag har inte NO som vi hade. Som jag förstått det. Så om inte skolorna ändrar sitt system så kan de inte ta emot nyexaminerade studenter. Och du kan ju alltid ta upp frågan. Inom skolan kan man säkert stuva om lite - någon lärare vill bara ha kemi och en annan biologi... det måste ju finnas någon möjlighet till det tycker man.

2009-03-11 @ 10:25:50
URL: http://andasblogg.blogspot.com
Postat av: Lisa

Hej

Jag går på Centrina Lindholmen, det är en enormt bra skola, men super bra lärare och grymt bra stämmning mellan elever och lärare.

En drömmskola skulle ja säga

2009-06-22 @ 09:37:19
URL: http://lisapaulsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är inte Lisa som skrivit de där, någon har fejkat de bara så ni vet!

2011-03-22 @ 22:21:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0