Tömning 4 - Nu är det jul, här i vårt hus...

Mamma gjorde alltid huset så julfint. Det var bonader, gardiner, minigran med levande ljus, prydnader, ljus, ja allt som hör julen till! Jag minns hur hon kokade julskinkan i den stora matta grytan med en handduk över. Hon pyntade, strök, städade, lagade mat. Och klagade.
Vilket jobb det var, hur otacksamt, hur ouppskattat, och lite vi andra brydde oss.
"-Tänk om ni nån gång kunde komma hem och säga: Mamma vad fint du gjort!"
Klart vi inte gjorde. Vi var barn, och alla andra pyntade ju också. De var ju bara så det skulle vara.
Nu, i efterhand förstår man vilket jobb hon gjorde.
Den stundande julen ändrade inte på dagarnas och nätternas malande, snarare fick den mera luft. Vi var så bortskämda, otacksamma, visste inte hur bra vi hade det.

Jag såg fram emot julen på ett sätt. För jag fick saker, mycket saker.
När vi var små hade vi julstrumpa vid sängen, med något mindre paket som rymdes inuti. Förutom det var det början på en lång, lång tråd som vi fick nysta igenom hela huset. Från övervåningen och ned, ut genom ena entrédörren och in genom andra, under möbler och över bord. Det var jättekul! I slutet väntade alltid en lite extra speciell julklapp. Jag minns två. En grå-röd bandspelare med lite speciellt utseende pga de runda högtalarna som stod i bastun. Och en dator som stod i klädgarderoben.
Bråken började ganska tidigt på dagen, när julmaten skulle förberedas. Man hörde bara hur de skrek åt varandra våningen ovanför. Hur mamma högljutt drog in luften genom näsan och harklade sig för att dölja ljudet av vinkorkens karaktärisktiska ploppande ur flaskan. När det var dags för paketöppning satt mamma och ältade hur bortskämda och otacksamma vi var, allt ont hon genomlitit, hur pappa var.
 "-Titta ur han sitter där och låtsas!" Till slut slocknade hon i soffan eller fåtöljen. Pappa försökte hålla god min och uppbåda entusiasm inför julklapparna han delade ut.
"-Good jul.....lilla Linda, önskar Tomten!"
Då hade i varje fall jag riktigt roligt. När jag och Nina satt där framför brasan och öppnade våra paket.
Jag tillät mig att bli glad över alla grejor man fick, och tyckte det inte var mer än rätt. Jag ville ju ha dom. När det brast, och man sade att, om man nu var så bortskämd och otacksam, så kunde de väl skita i att ge, eller här, ta tillbaka det då!
Då blev det ännu värre, otacksamma unge!

Mina föräldrar har alltid ställt upp. Jag har skjutsats och fått hjälp med att flytta. Jag har fått pengar utan att be om det. Men det har känts som jag sålt en bit av mig själv. Jag behövde hjälp att flytta till Umeå, behövde verkligen de där hundringarna, men jag blev satt i skuld, oerhörd skuld. För jag visste att jag gett henne ännu ett exempel att påpeka hur bortskämd jag var. När hon sträckte fram pengarna och jag sade nej tack, blev hon förbannad, och om jag bara visste hur otacksam jag var! Så det var bara att svälja stoltheten och ta emot. Och tacka så mycket. 

I gengäld skulle man ställa upp när dom behövde hjälp. Tvätta fönstren var en mani hon hade. Vi har alltid fått lära oss att hjälpa till hemma, vilket jag inte säger något om. Men det faktum att det var ett krav, något vi var skyldiga att göra, det var den hårfina skillnaden som tog ifrån en den glädjen och viljan att faktiskt hjälpa till. Det var inte en önskan eller förfrågan om vi kunde komma upp och hälsa på. Våra omsorgsfullt bearbetade samveten tillät inget annat.
"-Så mycket som vi gjort för dig."
"-Vi har alltid ställt upp."
"-Ni har alltid tyckt bättre om pappa."
"-Hade pappa bett om hjälp hade ni kommit direkt." 
"-Du har alltid fått det du pekat på."

Några klämmånader mellan CSN:s utbetalningar gick jag till Socialtjänsten för att klara hyran. Och det kändes bra! Jag klarade mig utan dom. Jag behövde dom inte. Byggde inte på min skuld. Skulle aldrig förnedra mig till att be om pengar, erkänna att jag behövde dom för att klara mig.
Så jag blev en ensamvarg som inte behövde någon. Inte vänner eller släkt. De satte en i skuld, krävde tid och känslomässigt engagemang. Min inställning jämtemot andra blev en balansvåg, där jag måste ligga på minus för att må bra. Tog jag emot något, måste jag ge dubbelt tillbaka. Ingen skulle kunna komma och säga att de minsann gett mera och kräva något i gengäld, att jag var otacksam.
Jag väljer att skriva i dåtida form. För jag inser ju att detta resonemang inte håller. Och på sistone har jag blivit så illa tvungen att acceptera det. Jag försöker att se det som positivt, men väntar egentligen bara på att det ska slå tillbaka. Det skulle inte förvåna mig det minsta.
Detta är förolämpande och sårande för de som inte har några baktankar. Och så hamnar man i samvetsfällan ändå.

Jag skulle springa lilla Lidingöloppet, och åkte med buss ned med min skidförening. Jag hade glömt liggunderlag, så en medföljande föräldrar erbjöd det extra som de tagit med.
Jag tackade så mycket med avböjde artigt. Inte ville jag vara till besvär!
Föräldern blev förvånad och tyckte det var självklart att jag skulle ta det! Jag sade artigt tack, men nej tack, inget besvär för mig!
Det slutade med att andra vuxna blandade sig i, och andemeningen i det de sade var att jag skulle sluta vara så otacksam och ta det förbannade liggunderlaget!
Så med gråten i halsen gjorde jag det.
Så är det fortfarande. När någon erbjuder sig något, tackar jag så artigt nej, ignorerande det faktum att givaren kan bli sårad. Jag tycker ju jag gör dom en tjänst!

Jag kan inte minnas att jag gett mina föräldrar en uppriktig kram, en sådan där spontan kram för att man vill och behöver. Jag minns att man skulle krama godnatt innan man lade sig, så då gjorde jag det. Man skulle krama när man genomlidit ett besök och skulle åka hem. Var man borta hos andra, skulle man ta värdparet i handen och tacka för maten. Mormor likaså. Det var läskigt hos mormor och morfar. Allt var så stramt, stelt och formellt. Mamma var stenhård på att man uppförde sig ordentligt när man var där. Uppklädd, sitta kvar tills alla ätit upp, mamma med spikrak rygg och de svarta ögonen och käkarna som spändes om man gjorde något opassande.
Middagsbjudningar hemma. Allt var en föreställning. Bråken under förberedelserna, hur jobbigt det var, hur pappa inte hjälpte till, att ingen tänkte på vilket jobb som låg bakom. Sminket, parfymen, de röda långa naglarna, och så de glättiga kommentarerna när gästerna kom. Hon tyckte ju inte om det. Det var ju bara jobbigt, allt skulle vara perfekt. Men utåt spelade vi upp den fina anspråkslösa fasaden.
"-Linda vill gärna spela lite för oss på pianot, hon är duktig!" En bönfallande blick om att få slippa gav ögonblicklig spänning i käken, och de svarta ögonen vidgades så snabbt, att bara tanken på att försöka opponera sig inte existerade.
Gästerna applåderade artigt.
Någon gång när jag var mindre kan jag har tyckt uppmärksamheten var rolig, men allt eftersom visste jag ju att det bara handlade om ett skådespel, där jag var den duktiga, begåvade och väluppfostrade dottern som självklart dukade av och hjälpte till i köket, för jag ville det.
Det fanns inget spontant, inget naturligt, inget avslappnat. Man tackade för att man skulle, man kramade för att det förväntades.
En gång kan jag erinra mig om att jag kramat min mamma på eget initiativ. Det blev liksom ett projekt, en målinriktad handling. En egenregisserad föreställning! Hon saknade ju uppskattning från oss, jag var otacksam. Så ouppfodrat skulle jag krama och säga att jag älskade henne, och det skulle kännas bra! Gulligt, så som man sett på tv eller läst i böcker. 
Mamma kom från nedervåningen, precis vid trappen. Jag klev med bestämda steg ut ur mitt rum invid köket. Och eftersom jag hade mitt rum där, gick jag antingen i låg- eller mellanstadiet.
Jag slog armarna om henne och sade för, vad jag kan minnas, första gången i mitt liv: "Jag älskar dig".
Och jag minns hur falskt jag tyckte det lät. Hur tomt och ihåligt.
Men mamma mindes det nog för alltid. Hon kunde ta upp det ibland, hur jag kommit fram och sagt att jag älskade henne. Då skämdes jag, eftersom det ju bara varit ett skådespel. Jag hade förlorat förmågan att visa tillgivenhet på det sättet. Eller hade jag någonsin haft den?

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag känner igen mycket av det du skriver. En sak som jag väldigt starkt kommer ihåg (fråga mig inte varför), var när du var TVUNGEN att skriva grattis/god jul kort till din mormor. Även de gångerna ni var tvungna att hjälpa till att tvätta fönsterna (för då kunde vi ju inte leka...). Sen tycker jag inte du ska ha dåligt samvete för den gången du sa "jag älskar dig" till din mamma. Jag tror att hon behövde det. Även om du inte tyckte att du menade det. I min amatörpsykologiska anda funderar jag varför din mamma (och kanske RosMarie?) var som hon var. Att det var så viktigt att du/ni var fina och väluppfostrade hos din mormor. Att din mamma blev som hon blev kan omöjligt helt och hållet bero på slumpen,eller eget val, utan också på hur HON blev uppfostrad. Eller? Sen är det O-E-R-H-Ö-R-T starkt av dig att bli den otroligt fina, omtänksamma, snälla, generösa, människa som du faktiskt är! (nej, säg inte emot nu, för du är verkligen allt av ovanstående!). Många kramar Jenny

2008-12-21 @ 19:01:08
Postat av: Linda till Jenny

De där jäkla korten ja. Och mamma skulle ju ha ett, och pappa, och Nina. Och till mors dag, och fars dag. Egengjorda skulle det vara, för att visa hur duktig man var. Egengjorda betydde ju så mycket mera.

Visst har du rätt i att det säkerligen finns orsaker till att hon (liksom sin tvillingsyster), var som han/de var. Känner att det blir en kommande inlägg.

Tack! Men jag kan inte låta bli att protestera mot det där att vara stark. Det var ju bara så det var, man reflekterade inte så mycket över det. Att alla andra hade det så, var också något man fick höra rätt ofta ("så sluta tycka synd om dig själv!").

Det är egentligen först när man kom därifrån som man insåg att det kanske inte riktigt var så bra ändå.

Kram!

2008-12-21 @ 22:03:01
Postat av: Elin

Klart att man inte var tacksam för allt som ens föräldrar gjorde för en när man var liten såsom att ordna inför julen, köpa julklappar osv. man förstod ju inte vilket arbete det var! Man var ju säkert tacksam, men visade inte det genom att säga något speciellt - såsom du skrev "alla andra pyntade ju också." Jag kan nu i efterhand vara tacksam för sådant från min uppväxt och uttrycka det, men förstår att du inte har haft lust, ork eller velat göra det i efterhand.



Jag håller med Jenny - det är starkt av dig att ha blivit en så fin person trots allt detta!



Kram!

2008-12-22 @ 07:15:59
Postat av: Marita

Jag ska nog inte läsa dina tömningar mer för jag blir så förbenat arg....ja inte på dig då givetvis utan på din förbaskade mor...ursäkta uttrycket men jag blir galet arg när jag läser alltså.



Nånstans tror jag att det är som jenny här ovan skriver hon måste ju själv levt ett liknande liv troligvis-det sägs ju att man ofta blir som man uppfostras-o det ligger nog mycket i det tyvärr-Och det kan ju vara till både gott o ont tyvärr.



sen finns det vissa av oss som faktiskt blir tvärtom som vi uppfostrats-o i det facket tror jag faktiskt både du o jag kan lägga oss i:))O det tror jag även fast jag inte känner dig-det märks på dina blogginlägg hur fin du är som människa-o de fåtalet korta ggr jag sett dig visar detsamma.



Sen att man får en inre egen syn om sig själv än den andra ser det är en annan femma-men det är hur vi agerar utåt som är det viktiga hur VI är mot andra-sen att vi själva tror att vi inte är bra det är som sagt en annan femma.men det är vi o hör sen!!



För DU är en fin människa med fina värderingar o bra bemötande Linda.



ha en fin dag//Marita

2008-12-22 @ 09:21:54
URL: http://amors.blogg.se/
Postat av: Linda till Elin

Det brukar ta emot att erkänna det, men mamma hade faktiskt rätt i en del saker. Som att man skulle förstå när man blev äldre. Snacka om att man inte gillade den kommentaren, men tji fick man. :o)



Men som barn är det inte så konstigt att man inte såg och uppskattade det man hade.



Tack och kram! (Som sagt, de virtuella har jag inga problem att strö omkring mig! :o) )

2008-12-22 @ 10:02:41
Postat av: Linda till Marita

Tack! Och visst är det så. I skolan var det tex väldigt tydligt i många fall, hur barnens attityder avspeglade föräldrarnas! Nästan kusligt, men inte så konstigt.

Jag börjar förstå att du också har en del i ryggsäcken. Men utifrån din goe Tom som jag fick följa under två år, så har han väldigt goda anlag hemifrån! Detta har också bekräftats av den uppfattning jag fått av dig här, och på din blogg! :o)

2008-12-22 @ 10:38:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0