Smaklöst

Vanligtvis är det Spotify eller combat-musik som körs i bilen. Erinrade mig att det också fanns prat-radio och bytte. Hamnade framför "Fråga vad du vill" i P3 där dagens frågemottagare var en man som förlorat sin familj, fru och två barn i tsunamin 2004. Det första som slog mig var programledaren. Hon lät som hon vore femton och introducerade honom som om det var feelgood som skulle avhandlas. Röstläge, meningsbyggnad och betoningar fick det att låta som det var spännande byskvaller eller liknande. Lyssnarna uppmanades att messa in sina frågor och jag kunde bara undra: Vad sjutton kan man vilja fråga någon som förlorat hela sin familj? Jag verkade inte vara den enda som resonerade på samma sätt då frågorna verkade utebli och programfröken själv kom med det man av första intrycket bara väntat sig. Vad åt ni till frukost? Vad tänkte du när vattnet träffade dig? Hur kändes det, liksom i kroppen? Hur kände du när du tänkte att de knappast överlevt? 
När hon dessutom som sagt hade röst och tonläge, till och med inslag av skämtsamhet som gick tvärt emot det trauma som behandlades hoppades jag innerligt att de på förväg kommit överens om det i förväg. Fruktansvärt osmaklig journalistik eller vad man nu kan kalla det även om så varit fallet. Man blev enbart oerhört illa berörd. Bättre hade varit att bara låtit honom berätta, men då hade ju själva meningen med programmet fallerat. Initialt hade jag faktiskt en fråga men insåg strax hur banal den var: Hur kommer man vidare efter en sådan sak? 
- Man har inget större val. 
Frågan blir snarare: Hur kommer man vidare med sinnet i behåll? 

Kommentarer
Postat av: Anna W

Har slutat lyssna på p3 för länge sen. De svär extremt mycket och programmen är på extremt låg nivå. P4 är det som gäller här. Varje morgon. Super mysigt! Både lokalradio och den generella. Dagens tips. ;-)

2017-11-05 @ 09:47:35
Postat av: Linda till Anna W

Aha, jag hade en period av P1 på vägen till jobbet - den enda dos av omvärlden i form av nyheterna som jag fick! 😝

2017-11-08 @ 22:01:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0