Nationalnånting


År 2006 är dryga fyra timmar gammalt och vi slappnar av och summerar kvällen på Stenungsbaden. Fick många delade meningar om min slips som jag själv tyckte var fräsig! Undrar om jag kommer att återgå till krogbranschen mera, känns som jag fått min beskärda del av nattjobb och att komma hem vid sextiden på morgonen sabbar hela kommande dagen. Funderar till och med på att låta mitt förordnande löpa ut när det sker om två år, just det alltså strunta i repetitionskursen som jag ju flyttade fram till november. Varför? För de nya uniformskraven för ordningsvakter som i mitt fall träder i kraft årsskiftet 2012. De som nyutbildar sig nu måste bära den efter 2011, dvs vi redan verksamma har ett år extra som övergångsperiod för att få "slita ut" den klädsel vi nu har.
Den nya blir väldigt lik polisens och kravet på enhetlighet har som syfte att tydliggöra att vi är förordnade av dem samt göra det lättare för allmänheten att känna igen oss. Inga mer randiga slipsar, jeans eller kycklinggula jackor. Förstår syftet, ingen ska kunna säga att de "inte förstod att det var en ordningsvakt" de anföll, men samtidigt har iögonfallande kläder som just gult eller rött underlättat för oss i särskiljandet bland en folkhop. I vilket fall är det en klassisk uniform med byxa, tröja och jacka samt kostym att välja bland. Tror till och med att sådan där båtmössa skulle till! En uppskattning landar på drygt femtusen spänn. Då jag inte är knuten till något företag innebär detta att jag får bekosta den själv och då jag jobbar så pass lite vete tusan om jag tycker det är värt det. Inklusive kostnaden för fortbildningen och förnyande av förordnande blir det många pass innan jag tjänat in alltihop. Nu har jag ju till november, men egentligen ytterligare ett år innan jag måste gå fortbildingen för att behålla förordnandet att fundera på hur jag ska göra. Med en växande lilltjej och kanske ytterligare en knodd framgent känns det som min tid för extrajobb kommer att begänsas ytterligare och av de två jag har väljer jag då instruerandet. Så känns det just nu i varje fall.
Apropå ordningsvakteri hittade jag en mycket bra blogg av en ordningsvakt om ordningsvaktjobbet.

Lilltjejen sover och Oo är nere på Bergumsvallen där en lokal liten fotbollsturnering försiggår, så kallade Bergumsdagarna. Den pressande värmen har gett vika för ett uppfriskande ösregn på morgonen. Hänger kanske lilltjejen på magen och promenerar ner till vallen sedan. Hon verkar lite småförkyld med tät näsa och småhostande. Kanske därför hon sovit lite sämre på sistone.

(Små fossingar med minitossingar!)


Har dammsugat upp en hel hög av döda flygfän. Fattar inte vad de ska in hit och göra.
Just det, det är visst nationaldagen idag. Det fattar jag inte heller, vad ska en sådan vara bra för? Nu har den ju blivit en helgdag så det är ju najs, men å andra sidan förlorade vi ju Pingstaftonen istället. Och vad är Pingst för något då? Snacka om att ha noll koll, och att inte bry sig ett skit. Blir väl att plugga på när avkomman uppnår "varför?"-åldern, eller så visar jag bara med en suverän svepande armrörelse mot datorn där Google är inlagt som startsida. Höhö!

Kommentarer
Postat av: Anna

Ack, njut av den tiden när hon kan sitta nöjt i babysittern. Den är här förbi. Likaså babygymmet har tappat sin tjusning...



Näe, varför ska du ut och vakta ute på krogen? Men gäller det då samma sak på fotbollsmatcher och sånt som du brukar vakta nu?



Kram!

2011-06-06 @ 11:29:27
Postat av: Linda till Anna

Ja, börjar gruva lite inför den mobila tiden! Xo)



Tyvärr är det samma regler för alla ordningsvakter oavsett typ av uppdrag... :o/

2011-06-06 @ 16:12:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0