Idag istället

Ser kanske sådär ut, men förhoppningsvis ska slutresultatet smaka. Det bidde gryta idag istället då gårdagen fylldes med att hålla lilltjejen nöjd mellan toabesöken. Det började ju bra med massor av energi - ut och äta ett ordenligt mål köttbullar på Ikea, åh så gott! Men även om aptiten fanns där så var inte magen det och man fick truga i sig åtmindstone hälften innan illamåendet sade stopp. Sedan blev det inte mycket mera gjort då lilltjejen blev så kinkig att inte ens bilåkande hjälpte. Fick komplettera med mjölkersättning då jag fortfarande producerar alldeles för lite. Jag hoppas den kommer igång igen!
Började dagen med att prova göra en basic grönsakssoppa för första gången. Löjligt enkelt juh, och gjorde två varav en på höns- och den andra på grönsaksbuljong. Hönsbuljongen luktar ju äckel men smakar något bättre. Känns som buljong med snälla små grönsaker är lagom för min mage.

Ännu en kalasdag med rena sommarvädret så jag har har låtit mina skinntorra vintervita ben sniffa lite på solen. Har öppnat dörrar på två fronter för ett rejält korsdrag så nu flyger dammråttorna omkring för glatta livet, framtvingade ur sina gömmor. Eller gömmor och gömmor, jag och Oo är suveräna på att kliva över dom.

Liggvagnen börjar faktiskt bli lite trång tycker jag. Det är inte mycket marginal på längden heller!
Imorgon är det Borås igen.

Det är konstigt vilka minnen som kan fastna från uppväxten. När man nu ska plocka fram allsköns barnsånger erinrar jag mig en som en vikarie i musik lärde oss i låg- eller mellanstadiet. Han hävdade att det var han själv som skrivit den vilket väl kan vara möjligt, men jag gillade den så mycket att den blev fast i mitt minne. Kanske något ord inte är riktigt korrekt, men annars minns jag varenda vers!

"Det var en gång en liten valp
valpen hette Spurt.
Han lekte med sin husse var dá
husse hette Kurt.
Husse han var fyra år
och Spurt var bara ett
Men dom var jättebästisar
men dom hade inget vett
oh-o-oh.

En dá flytta dom till stan där det stora bilar far
det tar ett tag innan man blir van även för en vuxen karl.
Och har man sen en mamma som jobbar skift
och en pappa som är borta jämt
Då har dom inte ofta tid med dig
det kan låta som ett skämt
oh-o-oh.

Så en kväll när Kurt och Spurt är ute på sin sista promenad
så kommer dom fram till ett övergångsställe och dom stannar där ett slag.
Då plötsligt får Kurt syn på den röda gubben mittemot,
så springer dom fram mot det vackra ljuset
men Kurt snubblar med sin fot
oh-o-oh.

En bil rusar fram i våldsam fart
en tjej som dig och mig.
Hon ser försent de små vännerna
som hon har strax framför sig.
Så händer det som måste ske, ingen hinner vara med
Och hastigt slocknar två små liv
allt för ofta händer det
oh-o-oh.

Kurt och Spurt är borta nu
det har nu gått drygt ett år.
Men ännu lever minnet kvar
i mitt öga syns en tår.
För när jag tänker på två små vänner på sin sista promenad
som inte hade nån som brydde sig om vad dom gjorde denna dag
oh-o-oh. "

Tänk om man hade lika bra minne när det kom till annat? Det är synnerligen selektivt!

Kommentarer
Postat av: Anna

Ja, det såg trångt ut det där... Idde har en massa plats fortfarande men hon börjar gnälla (läs skrika) när hon måste ligga ned när hon är vaken. Det blir nog att övergå till sittvagnen här innan sommaren misstänker jag. Kram!

2011-04-20 @ 13:51:00
Postat av: Linda till Anna

Nej vaken är det ingen hit här heller om man inte möjligtvis promenerar. :oP

2011-04-20 @ 17:23:46
Postat av: Jenny

Den där låten kommer jag också ihåg! (Iallfall nu när du skrev ner den...)

Jag tror att jag kan sätta melodin också :-)

2011-04-20 @ 18:17:12
Postat av: Linda till Jenny

Jag minns när vi stod på de där plankorna vi lagt över "backen" på er tomt (den som gick intill altanen så att de fjädrade) och sjöng. Kanske vi sjöng bland annat den då! :o)

2011-04-20 @ 22:11:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0