Mätt gånger två!

Ser nästan ut som barnmorskan håller på med något läskigt, men att mäta livmodern var tämligen harmlöst.
Det mättes på längden och på tvären och stacks i fingret för blodprov. Min trötthet i helgen samt huvudvärk skulle kunna ha sin förklaring i det förhållandevis låga blodvärdet jag hade. När jag vid första besöket efter bara några veckor in i graviditeten låg värdet på 138. Idag var det på 117, vilket kanske inte är katastroflågt, men relativt lågt för mig. Blodsockret på fem var visst helt ok och blodtrycket också vad det nu var. Värden matades in och jag fick en liten prick i det där diagrammet med perfekt mittlinje och markerade gränslinjer för högsta- och lägsta alarmerande värden. Min prick hamnade så klockrent i mitten att jag nästan blev lite stolt, för snacka om att den kändes oförtjänad. Jag har gått om Oo viktmässigt vilket han fann lustigt av någon anledning, dryga 82 kilo i full klädsel och skodon. Minns inte riktigt var jag började, men kanske runt 75?
Jag bad om att få bli kollad beträffande de senaste veckornas diskreta klikänsla öh, där nere eftersom det tydligen är lättare att utveckla svampinfektioner under en graviditet. Man har ju legat i den där gynstolen några gånger, och även om jag inte har några större problem med den så vänjer man sig nog aldrig riktigt. Aldrig känner man sig så utelämnad som när man ligger där med benen i vädret och  har tusenwattslampan riktad ned i skrevet. Dessa benbyglar eller vad det heter var dock deluxvarianten för mig eftersom de var "päls"klädda. Wow.
Allt såg så fint ut i varje fall, så en teori var mina flitiga toabesök som renderat vad jag också misstänkt - skavsår! Får börja köpa ultramegamjukt toalettpapper eller nåt! Xo)
Oo tyckte hela besöket var otroligt meningsfullt för honom, så meningsfullt att han spelade Monopol på sin iPhone nästan hela tiden. Snäll som jag är kanske jag ska låta honom slippa följa med på de mer frekventa framtida mätningarna :o)

Han fick dock vakna till lite efteråt då det var dags för dagens cache. Ute på en udde vid vackra sjön Mjörn fick det bli, och travelbugen Nemo fick ett nytt tillfälligt hem på sin resa.


Jag var nära att slänga middagsplanerna åt skogen eftersom jag var så trött och less på det när vi kom hem, men tog mig ändå i kragen så att vi fixade tacopaj! Oo satte nytt rekord i hetsätning, medan jag kompletterade måltiden med Pringleschips och en påse Haribosnask till Idol i soffan. Urk vad mätt jag är!

Imorgon ska jag upp tidigt för att möta upp Monica i Mölndal. Vi ska på bokmässan! Wee!


Kommentarer
Postat av: Anna

Vad roligt att måttet var bra. Du får se till att tugga järntabletter duktigt så att du får mer järn i blodet. Och äta blodpudding i mängder. :o)



Vad roligt att gå på bokmässan!!! Shoppa loss riktigt ordentligt nu!



Kram!



2010-09-24 @ 22:49:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0