Solskensmorgon

Endast fyra plusgrader hemma och 3,5 till 7 på vägen till jobbet. Strålande sol och blå himmel i varje fall vilket var trevligt. Hörde ett rykte om snö i Kungälv med vet inte riktigt sanningshalten i det. Inhöljd i moln var orten där jag brummade över Angeredsbron, men det känns som nattfrosten inte är långt borta nu!
Efter jobbet drog jag till närliggande Sörredsgården där Gymnasium har en anläggning med tillgång till bassäng. Uppvärmningen börjar redan på vägen upp för alla trappor! Tack vare instruktörsjobbet har jag ju fri tillgång till våra gym, men jag har funderat lite på att kanske simma lite nu när jag blir allt mer osmidig. Just Sörredsgården hade varit så himla käckt eftersom det är så nära, men Svenska Livräddningssällskapet som ansvarar för den har inget allmänbad, endast kurser. Gymnasium hyr in sig några timmar under vardagarna och har inga utpräglade simkort. Jag måste alltså teckna ett helt gymkort för att få möjlighet att simma där. 10-kort 1450 spänn, månadskort 800, engångsavgift 180 eller helårskort för 5400! Okej, helårskort för att bara simma känns meningslöst eftersom jag inte kommer att vara här ute ute under majoriteten av den tiden, så månads- eller 10-kort känns som bästa alternativet. Kanske det är billigare vid någon av de kommunala simhallarna, men jag ser bara framför mig en bassäng knökafull av lekande barn och tonårsgrabbs med kalsongerna innanför de hängande badshortsen som gör kanonkulan. Utbudet av vuxensim alternativt motionssim är begränsat och överbelastat. Dessutom är dessa alternativ inte lika närliggande som femhundra meter från jobbet och det faktum att jag sista kvarten hade hela bassängen för mig själv! Resterande tid var det vatten-gymnastik på andra halvan av poolen som SLS tillhandahöll, men under den tiden hade jag ändå drygt två banor helt för mig själv. Fick bara simma till musik och lite oroligare vattenyta :o)
Trodde det skulle vara mer "Gymnasium-simmare" eftersom de denna vecka har öppet hus, men tydligen är det alltid väldigt få av deras medlemmar som nyttjar bassängen.
Kände mig rätt tillfreds över att ha avverkat en timme  och var riktigt trött efteråt, då sälkänslan jag trodde mig skulle uppnå snarare liknade knölval. "Magupphängningen" kändes liksom efter combatpasset lite spänd efteråt, men gick snabbt över.
Vattengymnastiken är nog rätt bra när man är på tjocken, och hade tiderna inte varit så de inte funkar för mig, så hade jag tänkt följa med på Monicas som hon kör i Åby. Har kikat på sådan där gravidvattengymnastik som till exempel "Magplasket", och var nästan inne på det när jag såg en bild som visade gemensamma avslappningsövingar i vattnet. Nej tack.
Hoppas innerligt att det inte är några sådana på gravidyogan jag anmält mig till. Har inte den minsta lust att ligga i någon annan gravids knä och djupandas!
Oo spelade fotbollsmatch i Västerlanda och kom hem senare än mig. Jag var så hungrig att jag köpte mig en pizza! Och med tanke på vilken icke-pizza person jag är så säger det kanske en del om hur hungrig jag var!
Snabbmatsmenyer är ju inte ovanligt i hemmen, men hur många har dom också i bilen? Ser att jag saknar en, och den ligger nog på golvet när jag tänker efter - sushimenyn!

Minns knappt mer från gårdags-kvällen än att Oo kom hem och jag strax därefter gick och lade mig. Lyckades lösa tre nybörjarsodukos utan Oos hjälp (stolt!) innan jag somnade. Sedan de vanliga kisserierna, kissar som trampar och vill ligga på, intill och under (men inga spyor, det var förra natten), och ryggont tills det var dags att kliva upp till ett kyligt hus med fyra plusgrader på utsidan.

Visst har det varit många naturkrafter runt om i världen på sistone? Översvämningar, extrema temperaturer, vulkanutbrott, jordskred och nu senaste orkanen Earl som är på väg utanför USA. Är det som det brukar, eller försöker Moder natur säga oss något? Här klagas det över tågförseningar och missade affärsmöten, men jag kan inte låta bli att tänka på hur förskonade vi är här uppe ändå och otroligt bortskämda, då det gnälls, skylls och pekas finger åt någon annan så fort det är något. Bilolyckor är dåliga vägar, bu för Trafikverket, tågförseningar är SJ och statens fel, och problemungdomar som skadar och vandaliserar är på grund av skolans misslyckande.

Det har blivit rabalder kring polisen som filmade avgående manliga passagerare efter en misstänkt gruppvåldtäkt på en färja. Jag undrar, vad fanken är det folk är så rädda för? Om fler kameror kan hjälpa till att minska, lösa eller förhindra brott, vad gör det då om mitt näspetande eller skrevkliande skulle råka hamna på band? Skulle inte förvåna mig det minsta om den våldtagna skulle peka ut den/de skyldiga med hjälp av polisens film, men gärningsmannen/männen ändå friges på grund av att de kränkts i och med den otillåtna filmningen. Nej fy vad trött jag blir!


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag tänkte försöka gå på Magplasket idag. Det är ju så skönt för kroppen att vara i en riktigt varm pool. Men jag vet inte om jag har tid ikväll. :o(

2010-08-31 @ 11:07:43
Postat av: Linda till Anna

Joo, du får ta dig tid! Välbefinnandet behöver du för att ladda batterierna till allt du behöver göra! :o)

2010-08-31 @ 12:19:54
Postat av: Anna

Orkade inte. Åkte och köpte en begagnad mjuklift istället. Plus minus noll. Med dåligt samvete ska jag nu ta en inte-jobba-kväll. ;o)

2010-08-31 @ 19:27:08
Postat av: Elin

Magplasket var helt underbart tyckte jag... var först 30 minuter träning och sen 45 min total avslappning i en varm pool där man (för en gångs skull) fick känna sig ganska smidig och viktlös ;)



Men jag tror inte du skulle gilla det eftersom som du nämnde, avslappningen var i grupp och en del övningar var man två och två... men skönt var det :)

2010-08-31 @ 20:30:26
Postat av: Linda till Elin

45 minuters avslappning? Och så ihop med andra? Snacka om att bli rastlös! Xo)

Fast den där extra varma poolen lät ju inte så dumt! :o)

2010-09-01 @ 12:52:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0