Hårdhandskarna?

Mitt fästingbett ser mycket bättre ut, men vätskar fortfarande, vilket sabbade den nytvättade tröjan jag tog på. Suck!
Plockade två fästingar från Oo i helgen, så man kan kanske kalla det baksidan med geocachingen. Eller så skyller vi på katterna. Äckliga är de i alla fall! Fästingarna alltså, brr!


Vädret blev inte lika fint igår, så även om det varit väldigt trevligt att vara ledig, så kändes det ändå hyfsat ok att åka och jobba. Oo klagar nog inte över att få vara ensam hemma någon gång också! Innan jag åkte frågade jag:
"-Är det Trollhättan de ska möta eller?", varpå han (än en gång) dumförklarade mig! Ja, men Hammarby och Trollhättan är ju nästan samma sak. Typ.

Igår blev det hårdhandskarna på. Framför allt för att det blev så kallt! Men det blev nog den stökigaste matchen jag jobbat på hittills. Dock stationerades jag vid entré fyra, vilken generellt är en av de lugnaste entréerna. De två entréerna för hemma- och bortasektionen mot Nya Allén har oftast mer stök, och gårdagen var inget undantag. Jag har dock rätt dålig koll på hur pass illa det var där borta, då man bara hade radiotrafiken att gå på. Några ruscher från båda sidor, och bengalisk eld från Stockholmarna, både utanför och innanför innan matchstart. "Levande sittplats" är en sektion nära bortaläktarna, där utpräglade IFK:are brukar sitta, bland annat "Bara ben" (de bär alltid shorts). Därifrån häcklades Hammarbyfansen rejält, vilka inte var sena att haka på. Stundtals ganska hätskt, kanske mer hätskt just för att de inte kunde nå varandra.

Det förflöt dock ganska väl under och efter matchen. Bråk var på gång på utsidan, varpå vi rusar ut. Det lugnar sig snabbt, men IFK:are står på insidan, uppe bakom läktarna och häcklar Hammarbyarna där nedanför. Vi ska in igen för att lugna ned dom, men kommer inte in! Arenapersonalen är så rackarns snabba att stänga grindarna, och låta resterna gå ut genom de enkelriktade snurrorna. Enkelt och bra, då man bara kan komma ut men inte in. Dock totalt värdelöst för oss som behöver komma in och ut hela tiden! Så där står vi som fån och skakar i grindarna, då personalen med nycklar packat ihop och gått!
Nåväl, det löste sig, så det sista vi fick göra, var att eskortera spelarna till intilliggande hotell där de skulle käka.
Väl hemma har Oo dammsugat, tänt brasa och börjat med middagen! Jag får bara slå mig ned och låta värmen komma tillbaka i kroppen. Mmmm! Stickade vidare på hemliga projektet resten av kvällen, medan Oo spelade Runescape på sin nya lilldator. Ikväll är det innebandy, men jag tänkte hoppa den för att träna på nya koreografin istället. Som det nu verkar, så blir det nästan för mycket folk på måndagspassen ändå. Förhoppningsvis är salen i Sisjön ledig så jag kan vara där direkt efter jobbet.

Angående handskarna på vaktjobbet. Jag vet att man ofta fick kommentarer och frågor om handskarna när man jobbade i dörren. Jag kan hålla med om att det ser provocerande ut, men folk har också en förmåga att vilja döma ordningsvakterna som brutala bråkmakare också. Visst, liksom i alla yrken finns det personer som kanske är mindre lämpliga där de är, men just ordningsvakterna tror jag är en grupp som döms ganska snabbt och hårt. Folk har mindre tendens att ta för givet att en läkare ska feldiagnosticera, trots att det sker, och i olyckliga fall med värre konsekvenser.
Kanske har det att göra med att ordningsvakten oftast står just i en entré, och får ta smällen när den partyglada överförfriskade gästen inte får komma in. Klart hela sällskapet får ett negativt intryck av vakten, stämningsdödare! Att en person påverkad av alkohol dessutom upplever allting som lite extra, blir upplevelsen ännu större. Besvikelsen blir större, frustrationen blir större, känslan av orättvis behandling, förorättning och förödmjukelse.
Men tillbaka till handskarna. Jag själv försöker undvika att ha på mig dom, just för att de uppfattas så negativt. Det har ingenting att göra med skydd för att ta i folk om det skulle krävas. Då är handskarna för mig i varje fall, bara ett hinder. Däremot känns de bra att ha om det skulle bli tumult, så pass att man faller omkull, eller behöver ta sig för med händerna. Alla vet väl hur ett kroggolv kan se ut? Krossade glas är inget ovanligt.
Det är också en anledning till att många bär väst. Visst, knivbråk och andra stickvapen kan förekomma, men en så "enkel" sak, där en gäst ska avvisas, men gör sådant motstånd att han kastar sig bakåt och får vakten under sig. När allting är över upptäcker någon att vakten har en flera centimeter lång glasbit som sticker ut från ryggen, fast i västen.
Många av mina kollegor har väst, flertalet också "riktiga" knivhandskar, dvs sådana som ska motstå stickvapen. Har man en påtänd gäst som viftar med kniv eller krossad flaska så är man tacksam för de där handskarna eller västen, som andra gäster fnyser åt, eller tillskriver överdriven provokation. Det handlar om risken. Att det kan hända. Många av mina kollegor är tacksamma för de tillfället de bar västen eller handskarna. Själv är jag så dumsnål att jag inte investerat i en väst. Och handskarna är från Åhléns. Men jag är väl som så många andra, med eller utan vaktbricka. Det händer inte mig. Den dagen det händer, då önskar jag nog att jag hade en, eller så gör jag som många andra, springer och köper en först då. Men som kollegorna säger: Det är en billig livförsäkring.  Det tåls att tänka på.
Men jag vill ändå hellre ha en ny laptop!

Kommentarer
Postat av: Anna

Läskigt, att det krävs så pass mycket skydd ändå men människor är människor. Den dagen man är med om något så är det bra att ha alla dessa skydd. Ungefär som cykelhjälmens vara eller icke vara. ;o)



Jag gillar ränderna på det hemliga projektet. :o)

2009-09-21 @ 10:58:15
Postat av: Linda till Anna

Precis, och ibland är det bara olyckliga omständigheter, fast människan är ju oftast en faktor förstås.



Hehe, jag kan tyvärr inte visa mer än så. Men jag är en bit på väg nu! :o)

2009-09-21 @ 11:18:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0