Guling och blodpudding

Gulingen har fått en trevlig början på dagen, med lite ompysslan av min mycket trevlige mekaniker. Han hade en dotter som hette som jag, eller snarare mitt andranamn, Tea!
Panelerna som saknades/var trasiga hade nu kommit in, och kunde bytas medan jag väntade. Dryga tusenlappen gick det på, tjohej! Samtidigt åtgärdade han nån grej vid luftintaget, som troligtvis låg bakom att vatten läckte in till kupén, samt dörrlisten på förarsidan som är lös.


Så den där tusenlappen medförde ingen större skillnad, annat än om man kikar på undersidan. De blottade kam(?)remmarna är nu skyddade ordentligt. Jag har ingen aning om hur länge de panelerna varit borta, och jag hade säkert klarat mig några mil till utan dom. Men jag tycker om min Guling och vill att den ska må bra!

När maken är borta blir det än tråkigare att laga mat. Jag brukar passa på att käka sådant som han inte gillar, så igår blev det blodpudding! Jag har ännu inte lyckats förmå honom att prova, men en dag ska det blir av! Här nere brukar det visst severas med stekt bacon också, så om jag gör det till, kanske det kan fresta honom lite.
Okej, det är kanske inte lika kulinariskt tillfredsställande som en oxfilé med potatisgratäng, men helt godtagbart för en lat gräsänkas behov.

I brevlådan när jag kom hem, låg det slutliga definitiva beviset på vår förening. Ingen av oss ville anamma den andres efternamn, men ett nytt gemensamt kändes ok. Ingen av oss ville ha något dubbelnamn av oss båda, snacka om långt och besvärligt! Så vi grunnade på kombinationer av våra efternamn, och till och med förnamn! Tre förslag på gemensamma kombinationer skickades in till Patent- och registreringsverket. Som fjärde och sista angav vi ett som har anknytning till vår intilliggande Iglatjärn. Detta accepterades.
De övriga fanns redan i snarlik stavning så de var för lika, och godtogs därför inte. Ett annat var ett registrerat företagsnamn. Den lokala anknytningen valde vi just för att det markerar vår första gemensamma boplats tillsammans. Lindome var något han hade innan jag kom in i bilden, men Igla markerar vårt första, för oss båda två nya hem. Skulle vi en dag flytta, har vi ändå kvar anknytningen till vårt första, vår "utgångspunkt"! Låter kanske knäppt, men kändes rätt för oss. Visst hade det kanske känts roligare med en gemensam kombination av våra efternamn, men när det nu inte gick, är detta bara en vanefråga. Det hade det nog blivit i vilket fall som helst.

Nåväl, jag fick en lugn kväll framför tv:n med båda katterna i knäet. Stickade som en galning och pratade med systeryster och Oo emellanåt. Trodde jag skulle ha svårt att somna efter "Hells kitchen", men med Maja tätt intill under täcket, och Fia i bunken, gick det förvånansvärt snabbt. Men det känns så fel att krypa till sängs utan Oo vid min sida! Det är en sak om han somnat i soffan, eller är ute på stan. Då kommer han ju förr eller senare, men jag vet i varje fall att han kommer. När jag vet att han inte kommer att krypa ned intill känns det så otroligt tomt! Tanken kom till mig om han en dag inte skulle finnas där längre, en erfarenhet som min vän drabbades av, eller "bara" en sådan sak som otrohet, att bli lämnad. Jag blev kall och förtvivlad av blotta tanken, och insikten påminde mig om att ingenting kan tas för givet. Men det meningslösa i de funderingarna, och förvissningen om att min Oo låg i en go hotellsäng nere i Skåneland, fick mig till ro.

Apropå för givet. Olyckliga omständigheter medförde att Maritas blogg försvann! Bara sådär, poff, och allting hon skrivit var oåterkalligen borta! Liksom henne, skulle jag gråta krokodiltårar om det hände mig, och min ambition att färdigställa min blogg i bokform har stärkts! Jag sörjer med henne!

Och apropå bok, tänkte jag köpa Camilla Läckbergs senaste "Fyrvaktaren" när jag handlade på Ica Maxi igår. Blev glad när deras gatropare visade boken och ett bra pris. Kommer in i butiken och hittar en tom boklåda! Den är helt utsåld, och ingen bokhandel finns i Angered! Det var inte meningen att jag skulle ha den just då. I helgen är det ju bokmässan, så då lär den ju finnas tillgänglig! Jag ska dit med Monica på fredag, men måste få löst mitt vaktpass på Möllan som jag totalt missat att jag hade!

Ikväll är det combat på Sisjön, och hela nya koreografin ska köras. Förhoppningsvis blir det bara en deltagare eller nåt som jag kan öva på! :o)


Kommentarer
Postat av: Elin

Såg Fyrvaktaren på Frölunda Torg men det var innan helgen! Vet inte om den kan finnas kvar där! Bokmässan borde ju dock ha den! :)



Hmm... nu är det ju så spännande... vad heter ni egentligen?! :)



Usch att bloggen bara försvann...? Ska nog sätta mig och spara ner den i Word som du har gjort... vill också publicera den i bokform sen, så ska nog ta tag i det innan något händer!

2009-09-23 @ 09:11:33
Postat av: marita

Ja fy o bläh för o ha fått bloggen puts väck attans att de små yrvädren ska vara så kunniga i så tidig ålder....grrrrr....så ELIN...se upp med lilleman när han blir så pass stor att han tar sig fram själv o så pass finurlig att han ser o kan knappa själv på tangentbordet....de små liven kan mer än man tror-klicka är ju i o f inte så svårt-men de är smartare än så.Vår lille buse vet precis hur man startar allas datorer..hur man rör musen o att pilen ska förflyttas o s v..Jontes webkamera har han lärt sig o sätta på....vissa spel likaså....o han är bara 3,5 år....en blivande data tekniker tro??



Nyfiken på ditt nya efternamn nu....

2009-09-23 @ 09:23:09
URL: http://mamsensvardag.blogg.se/
Postat av: Linda till Marita och Elin

Tänkte jag skulle hålla er på halster ett tag...men NÄE! ;o) Skiver det i ett inlägg!



2009-09-23 @ 09:33:03
Postat av: marita

Glömde ju säga jag gillar blodpudding jag med-alla utom staffan o Angelica äter det här hemma:))Mumsigt gott.

2009-09-23 @ 10:22:39
URL: http://mamsensvardag.blogg.se/
Postat av: Anna

Blodpudding som är så gott. Jag har också bacon med på ett hörn.



Ja, det är lite konstigt att gå och lägga sig med vetskapen att ingen kommer och kryper ned under kvällen/natten/morgonen. När P är borta har dottern en tendens att vilja sova i hans säng. Vilket jag inte alls klagar på. :o)



Du verkar väldigt sugen på den där boken så jag antar att du inte kan invänta pocketboken? Hehe.

2009-09-23 @ 10:22:51
Postat av: Daniel

ojoj så gött!!



Kommer gärna på blodpudding... jag brukar ofta fixa blodpalt... gött.

2009-09-23 @ 10:41:16
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Stefan

Blodpudding med lingon, knaperstekt bacon, stekt ägg och stekt potatis... det är gott de!!

2009-09-23 @ 11:40:56
Postat av: Linda

Vänta nu lite, gött att se att det inte bara är jag som gillar blodpudding! Får ibland den känslan i de sällskap jag befunnit mig i...

Okej, bacon är gott, men ägg och potatis också?? TILL blodpuddingen? Är det något Göteborgskt eller?



Och Anna: Vänta på pocket?? Hehe, klarar jag nog inte!



Daniel: Mm, blodpalt! Inte lika hundra som vanlig palt, men ändå mmm! :o)

2009-09-23 @ 12:02:33
Postat av: Anna

Ägg och potatis till blodpudding... gläh... det låter som typiska engelska matvanor. :o)

2009-09-23 @ 12:25:34
Postat av: Stefan till Anna

Lilla London, du vet? :o)



Smaskens som brunch!

2009-09-23 @ 12:57:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0