Romantik?

Helena tyckte vi skulle se denna uppsägning som ett tecken på att det är dags att göra allvar av barnaavlandet! Min a-kassa och föräldrapenning bestäms visst av den senaste inkomsten. Så om jag hittar ett annat arbete som är sämre betalt, blir ersättningen följdaktligen också sämre. Likaså den aspekten att det är svårare att hitta nytt jobb så som arbetsmarknaden ser ut nu, lägg till den svårighet det kan vara att anställas som 32-årig nygift där barnaavlande kan vara på gång. Summa summarum: Läge för knoddar!

Lite på skämt mailade jag Oo min kollegas argument, och fick detta till svar:


Han är så romantisk min Oo!


Ni där ute som vet: Bekräfta gärna, är det så att föräldrapenningen baseras på senaste inkomsten, dock inte a-kassa?

Kommentarer
Postat av: Marita

Stämmer så bra....Tror man ska ha haft samma inkomst i 5 månader....

så som oo säger hem o gänga på nu....;)



men vänta en månad till bara så du kan ha din klänning då du gifter dig....



Kram o lycka till ...fniss...kabske ska sluta tidigare idag nu då...;)

2009-02-27 @ 10:23:24
URL: http://amors.blogg.se/
Postat av: Anna

å du... Emma blev till i mitten på april - beräknades födas 5e januari. Men ni kanske inte är så brydd i om ni får sent-på-året-barn... ;o)

2009-02-27 @ 10:31:55
URL: http://andasblogg.blogspot.com
Postat av: Anna

Men det måste väl innebära att du ska ha anställning fem månader INNAN barnet föds? Det beräknas ju inte från när du blev gravid...

2009-02-27 @ 10:34:25
URL: http://andasblogg.blogspot.com
Postat av: Anna

nu blev jag lite förvirrad tror jag. Hur länge får man vara arbetslös innan graviditet?

2009-02-27 @ 10:36:36
URL: http://andasblogg.blogspot.com
Postat av: Linda

Jag har ju ingen aning om sådana här saker. Har hört att det är senaste anställningen som ligger till grund. A-kassa räknas inte(?) Och finns det en gräns för hur länge man får vara arbetslös för att ha rätt till föräldrapenning?

2009-02-27 @ 10:55:07
Postat av: Marita

Ingen aning om dina frågor Linda...men kolla inne på försäkringskassans hemsida där står garanterat alla regler.



Vet bara (så var det när jag fick kevin sist iallafall)att ens SGI tror det heter så räknas ut på ens senaste 5 månaders fasta inkomst så att säga-antar att om du då blir arbetslös tittar de på vad du hade som inkomst innan-men hur

länge man får vara arbetslös vet i sjutton......sen tror jag att om du får nytt arbete o hinner jobba där 5 månader eller mer så är det den lönen du har där som kommer att ge grund för din SGI hos FK....men som sagt jag är inte så bra på sånt-men deras hemsida hjälper dig säkert.

2009-02-27 @ 12:27:10
URL: http://amors.blogg.se/
Postat av: Linda till Marita

Ja, det blir ju till att sätta sig in i dom grejerna. Bläk! Föredrar ett personligt möte där de kan reda ut begreppen. Får boka in mig på ett sådant.

2009-02-27 @ 12:36:47
Postat av: Elin

Detta borde jag ju ha lite koll på nu, har ju försökt sätta mig in i denna djungel... De senaste 9 månaderna har jag för mig... men kika in på forsakringskassan.se så kan man hitta mer, eller så har jag mer info hemma... Så gör som Oo säger nu! :)

2009-02-27 @ 14:58:39
Postat av: Linda till Elin

Så det tycker du att jag ska?

Hrmpf! ;o)

2009-02-27 @ 15:02:31
Postat av: Elin

Hehe, det är inte ofta jag tycker du ska göra som Oo säger... men detta kan väl vara bra!? ;)

2009-02-27 @ 20:09:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0