Blå tåget!

Wee! Med en förväntan likvärdig uppförsbacken i Lisebergs "Balder", äntrade jag Blå tåget, Volvo Cars guidade rundtur som vi till slut bokat in oss på!
Både jag och Oo är förtjusta i att se hur grejer tillverkas. "Så funkar det!" på Discovery är rätt kuligt, även om det många gånger är ganska bristfälligt det de visar, och många steg man gärna vill se mera utav utelämnas. Så att äntligen få se hur det faktiskt ser ut när de artiklar jag pratar och jobbar med i teorin, faktiskt blir den färdiga bilen, kändes jättekul!
Här i Torslanda tillverkas ju de "stora" modellerna, så som V70, XC90 osv, och det var nästan lite läskigt i vissa delar av fabriken. Så mycket robotar och rörelser överallt, men nästan inga människor! Lite kusligt,  men väldigt fashinerande att se hur bilen kom till, från de stora plåtrullarna till den glänsande färdiga produkten som kördes av bandet! Helt otroligt hur komplext det är, och att allting faktiskt fungerar! Hur synkroniserat det är att varje del kommer rätt på precis rätt tillfälle och plats i produktionsledet. Det är ju liksom inga små grejer som tillverkas, utan bilar, och att se dom hissas upp och ned, vridas hit och dit, och tuffa framåt på bandet, tuffa runt över huvudet på alla och ned på sin plats. Coolt!

Lite bitar föll på sin plats för mig också, så jag nu har lite mera grepp om vad det faktiskt är för produkter jag pratar om, och deras roll i produktionen. Sen att man kände sig lite dum där man åkte runt i det fulla tåget och glodde på de som arbetade, må vara hänt. De är rätt vana, och jag hoppas verkligen inte att de känner sig besvärade, då dessa tåg visar upp dom under turistattraktionsliknande former. Faktum är att det är intressant att se hur produktionen går till, och många arbetsplatser har sådana visningar. Se bara Västerbottensost där vi var i somras! Jag skulle nog snarare känna mig lite stolt om jag arbetade på en plats som många andra människor fann så intressant att de ville lägga sin tid på att få veta mera om och besöka!

Kommentarer
Postat av: Elin

Har ett väldigt bra program för dig och Oo - följ länken så kommer ni dit :)



ao" rel="nofollow">http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=44441&from=programao

2009-02-16 @ 16:09:01
Postat av: Linda till Elin

Haha, tackar! :o)

2009-02-16 @ 16:28:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0