Revben, tvillingar och blod

Vi ska fira jul hos Johans bror Nickes familj i år. Tidigare har det firats hos hans föräldrar, men när Nicke och co nu har nytt hus som också är större, så bjöd de in oss dit i år. Vi hade tänkt bjuda in till oss, men så hann de före, så vi får ta nästa är istället.
Det blir knytis, så vi ska fixa efterrätt i form av daim-maräng-glasstårtan som Nicke önskade, dricka samt revbensspjäll. Jag har ju provat att göra revbensspjäll en gång förut, vilket inte var så avancerat. Honungsmarinerade var önskemålet från somliga i värdfamiljens hushåll. Okidoki. Besökte för första gången kötthallen i Angered, men avskräcktes av de gigantiska stycken de hade där. De kanske kunde stycka upp dom till igenkännbarhet, men istället beslöt jag att kika in på Maxi och färdigförpackade grejer med "Revbensspjäll" tryggt och fint printat på påklistrad etikett. Dock gick jag bet, då de enda revbensspjäll jag fann var de färdiggrillade i charkdisken. Min ambition om egengjorda föll lite där och då. Anna som skulle fixa prinskorv och köttbullar, skulle köpa färdiga, så varför ska då jag anstränga mig? Återstår bara att se om det finns färdiga att tillgå nu i sista minuten, då jag har en känsla av att det kan vara rätt hård konkurrens om dom!
I vilket fall så måste jag ju kontrollera om de färdiggjorda är ok, så fyra ben köptes hem till lunch! Men ska det vara tunna eller tjocka? Jag tycker de tjocka ser så läskiga ut, och så är det väl ändå mest senor och sånt på dom? De tunna må ha lite ätbart på sig, men jag tycker ändå de är godare. Honungsgriljerade fanns inte, så finns det inga sådana, får de banne mig äta det som bjuds! Monica och Tomas skulle fixa lax och sill, men vem skulle fixa potatis? Gräddfil och lök? Röbetssallad? Inser nu att jag har noll koll, vilket i och för sig inte är min uppgift men ändå. Är man kontrollfreak så är man.
Fick ännu ett julkort i lådan igår! Lite annorlunda och kul när barnen inte är uppstassade och "monterade", och vansinnigt söta! Arvid tycker jag är väldigt lik pappa Anders, medan tvillingarna Maja och Elsa är som två miniJennysar! Sin mamma upp i dagen och gulliga så det förslår, och de är två! Jag vill också ha tvillingar! :o)

Gårdagens innebandy var den sista innan jul, men också den sista måndagen, då vi lägger ned dom träningarna pga svårigheten att få tag på folk.
Jag var inte alls på humör att spela igår, och var fruktansvärt anti, lat och grinig. Som tack fick jag några rejäla nya märken på benen under mina försök att stoppa bollen från att åka in i mål. Ett av dom gör ont där jag nu sitter! Ja, det var Oo som placerade bollen där...

Kanske vi äntligen kan komma oss iväg och lämna blod idag? Det behövs ju extra mycket nu när folk är lediga och därför slarvar att gå och lämna, plus olyckstid med jul och snö.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Söta barn! ;-) Vi brukar säga (om Arvid) -"Lik pappa, men söt ändå!"



Tjocka revbensspjäll tycker jag är godare då de har mera kött på sig...Mer kött=mindre senor?

2009-12-22 @ 10:57:34
Postat av: Linda till Jenny

Hahaha, som tröjan Andreas fick till Noel! :o)



Är det mera kött alltså? Inte bara mera senor och slem? Xo) Har ju iofs för mig att det brukar vara tjocka som serveras på ett julbord.

2009-12-22 @ 11:11:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0