Högt blodtryck!?

Jepp, jag är kinkig. Har på bilden precis lämnat mödravårdscentralen där jag inte fick några plåster! Ta det från början?
Då det var dags för nytt recept på mina p-piller, fick jag masa mig till barnmorskan för sådant. Har inte varit i Lindomes (Mölndals?) "register" tidigare, så det blev det vanliga:
- Hur lång är du?
- 173
- Mår du bra?
- Tjovars
- Röker du?
- Nej (aldrig i livet!)
- Snusar du?
- Nej (men usch!)
- Dricker alkohol?
- Nope (hon tror jag ljuger)
- Anlag för blodproppar i släkten?
- Ööh, jag är adopterad som spädis, så vet faktiskt inte.
- (Generat skratt, trots att jag inte låtit minsta spydig) Nej det är klart.
- Allergier?
- Stod penicilinkänslig i adoptionshandlingarna.
Osvosv.

Så föreslog hon om jag inte ville prova p-plåster? Det tyckte jag lät intressant, östrogenfria, byts en gång i veckan och sitter ordentligt. Jag ska få prova tre månader, och sedan finns recept väntande på Apoteket om allt känns bra. Nu återstår bara den rutinmässiga blodtrycksmätningen. Där blir de snopna. Undertrycket ligger på 95. Jag borde ligga på 70! Gränsen för högt blodtryck är 90.
De dumpar den elektroniska automatiska manicken och kör en mekanisk koll med stetoskop ni vet. Samma sak där! Tyvärr, säger hon, det blir inga plåster denna gång!
Jag som aldrig haft högt blodtryck vid alla tillfällen jag kollats! Eller jo, en gång i Umeå efter att ha stressat med cykel från Universitetet till Väst på stan...
Istället får jag nytt recept på en annan sorts piller som inte innehåller östrogen. Jag får inte ha kvar mina gamla, då de skulle kunna vara orsaken till det högre trycket. De nya kan ge småblödningar...hela tiden! Men de kan lika väl inte ge några alls, inte ens under uppehållet....
Mutter...jag var ju så inställd på klämmiga plåster, och så får jag kanske gå och småblöda istället i tre månader, då jag ska komma tillbaka för ny blodtrycksmätning!

Men innan jag var ute på motorvägen var jag glad igen. Det är ju inte något jag kan göra åt.  Visst undrar jag varför jag hade så pass högt tryck, men nu är det så.
Solen skiner, och Älvsborgsbron bjöd på fantastisk vy. Försökte knäppa i farten, men resultatet blev därefter, då blicken är riktad rakt fram. :o)
Öppna havet åt ena hållet, och fantastisk stadsvy åt andra!

Hamnade bakom denna buss och dess reklam... Fattar inte hur någon kan tilltalas av att springa till nämnd butik av den bilden! Karln ser ju ut som en clown! Vill någon se sin pojkvän i det där? Och halva bilden är ju bara plotter. Är det kanske reklam för möbler? En inredningsbutik? Ska man lägga en massa pengar på marknadsföring för klädbutiken, vill man väl visa så mycket som möjligt av det man har att erbjuda? Jag som eventuell kund vill i varje fall se vad de har. Det är ungefär som skoreklamer där man inte ens ser ett par skor, utan nån stylad tjej i knepig pose. Inte fattar jag nåt, men det handlar kanske bara om att visa sitt varunamn, och så får konsumenten gissa sig till produkten?
En del reklamer kan vara riktigt bra, medan annan kan ifrågasättas över hur företaget ens kan våga publiceras i samband med den! Tyvärr är det dock många gånger de riktigt dåliga som också fastnar i hjärnan (framför allt jinglar), så jag antar att de där marknadsförarna ändå måste veta vad de sysslar med. Jag menar: "Gilette - The best a man can geeeeeet!" eller "Lita på rosa!" (Vanish).
Det var riktigt intressant när vi jobbade med just reklam och marknadsföring under en kurs på universitetet. Hur utstuderade bilder kan vara, hur målinriktade de är mot det undermedvetna!
Reagerade på en deodorantreklam som jag såg för första gången igår på tv. Man såg så tydligt hur tjejen retuscherats under armarna! Inte ett veck, inte en antydan om hårväxt (även på den mest slätrakade syns det!). Det var istället tvärtom, hon var ljusare under armarna än resten och så onaturligt slät att man kunnat tro att hon gått genom livet med armarna i vädret från dagen hon trycktes ut ur livmodern! Suck.

Lugn fredagkväll hoppas jag det blir ikväll. Imorgon ska jag slå följe med Johan till landet, och bjuda Monica på middag medan han är på sin grabbkväll. Det ska bli trevligt! Sen finns ju risk att jag kommer vara så trött och inte alls känna för att dra till "Baden". Men jag borde ju passa på när jag nu har möjlighet, och när man väl pallrat sig iväg känns det alltid lättare. :o)

Kommentarer
Postat av: Johan

2008-08-29 @ 10:02:55
Postat av: Johan

Jaja, klaga... ett inlägg utan text, tryckte ju enter efter namnet för att det för en gång skull skulle vara med....



När får vi se bilder på när du ler som du tar själv? Fick ju dig att le för en av bilderna, men ändå.

2008-08-29 @ 10:04:13
Postat av: Linda till Johan

Vadå? Jag smilar ju på alla de första jag tagit hörru, så ta och scrolla nedåt!

Puss på dig!

2008-08-29 @ 10:08:04
Postat av: Anna

Nej det där var ingen kul Lindabild. :o) Hörru, nu får du ta och kolla upp hälsan lite tycker jag...

2008-08-29 @ 22:34:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0