Nära nu...

På mig: svarta jazzbyxor, tofflorna från Bulgarien, långa gråa polotröjan

Hör: City rewind från köket. Någon remix, just nu med Dr Albans it´s my life (grym låt!)

Har: Käkat chips, glassröra och spelat Soduko. Innan dess skjutsade jag Johan till Biljardpalatset.

Denna dag: Dammsugat, tvättat tre maskiner, dumpat grejor på tippen, fixat julkort och skickat paketen till Aron, handlat och bakat lussekatter.

Ska: Göra något med vet inte riktigt vad. Spela lite Titan Quest kanske?

Mår: Rätt ok. Ganska trött.



Nu är nedräkningen verkligen på gång! Ynka tre skoldagar kvar innan jag får lämna landet och eleverna för ett tag! Det har varit helt sjukt mycket på jobbet denna termin! Pratade med två andra i arbetslaget som också reagerat på hur mycket det varit denna termin. Många elever som behövt extra tid och energi. Att jag fick överta en mentorselev medförde en väldans massa extratid. Mailande, dubbla utvecklingssamtal, telefonsamtal, messande, veckovisa samtal med killen och dokumentation. Men som belöning får man höra via mamman att man är behövd.
Killen vägrar träffa "soc-tanten" som han kallar henne. "Du är ju som en "soc-tant" ändå säger han och ler. :o) Eventuell sammanslagning av vårt och Midgårds arbetslag är på gång till hösten eftersom elevunderlaget minskar. Min kille var visst väldigt orolig över att förlora mig som mentor då, men inget är ju klart ännu. Ingen vet någonting. Jag hade inte hjärta att säga till mamman att jag, som det känns nu kommer att söka något annat jobb till hösten.

Min andra mentorselev går det inte alls bra för. Möten, samtal, messande, dagliga samtal, dokumentation, ja hela baletten, men inte ett enda betyg blir det till jul! Jag känner mig maktlös, pappan antyder att ett mentorsbyte kanske skulle fixa problemet. Den tid man lagt ned har dock också gett den belöningen att man är uppskattad av mentorseleven själv. Så väljer jag att uppfatta det i varje fall när hon söker upp mig för att prata och vägrar byta mentor.

Det suger dock musten ur en. Lägg till NIO betygssänkningar i matteklassen jag fick ta över denna termin. Extra mattelektioner efter skoltid med en nia som följd av förtvivlat samtal med förälder. Två lärarkandidater att ge konstruktiv feedback. Hemsideuppdatering. Ekonomiansvar (vi överskred för första gången sedan jag tog över :o/ ). SMARTboardträffar. PIM (fixade min tredje stjärna!). Meningsutbyten med chefen. Nej usch vad gnälligt det låter!
Jag är SÅ glad att jag sade ifrån mig alla vaktjobb dessa veckor, och lämnade över planeringen till Staffan. Nu har han hand om att fixa vakterna till Spekeröd. Fick jaga lite för Jörgen dock, för den kontakten vill jag gärna ha kvar. Pluggar på nya Body Combat-passet också, där sista powerlåten är så bra att jag får ståpäls när jag hör den!

De sista veckorna har man bara bitit ihop tänderna och tragglat att "snart är det jullov, snart är det jullov...". Och nu är det verkligen snart jullov! Betygen är satta och enbart flumdagar återstår innan man får sticka till Kap Verde! Jag har nog inte riktigt insett att jag ska vara ledig och åka till solen.
Sista två veckorna har jag varit helsnurrig. Åtskilliga "hinner-inte-gå-på-toa"-dagar där jag får den obehagliga känslan av att inte ha kontroll på vad som händer. Saker jag glömt göra, borde göra, skulle göra.

Johan funderar på nyår, men jag hinner inte fundera på alternativ utan tycker Lilla Edet låter helt ok. Så helt plötsligt är vi bokade på hotell i Köpenhamn! :oD Jag kan inte minnas om jag varit där någon gång, så det ska bli himla skoj! Heh, vi kommer hem den 27:e från värmen, och åker till Danmark den 29:e. Kommer hem den 1:a och åker några dagar senare till Sälen för en vecka! Mitt jullov blir lika intensivt som höstterminen, men så mycket trevligare!!
Det blir svältkost för oss sex månader framåt efteråt. :o)

Nej, missförstå mig rätt, jag älskar kontakten med eleverna, och tiden jag lägger på "bara prat" med mentorseleverna är så givande även för mig. Men det blir för mycket av det goda! Det är inte roligt att känna att man inte hinner med! Fördelen med lärarkandidater är att man kan göra sådant man annars inte kan när man är ensam med 28 elever. När en ledsen mentorselev vill och behöver prata kan jag göra det när kandidaten är med klassen. Men när man inte har någon som tar hand om de andra eleverna, vad gör man då? Skiter i den ledsna eleven eller de 27 övriga?

Det så många av våra ungar behöver idag är så enkelt men ändå så svårt: TID



Jag sänkte nio stycken i matte.... NIO! Alla är förvarnade, men känns ändå tryggt att jag ska lämna landet samma dag de får sina betyg. :oP


Elin...hopps du får en riktigt härlig helg! ;o)

Kommentarer
Postat av: The Master Of CIV

Spela CIV istället för det andra skitet så ni kan möta mästaren och kanske ha en liten liten chans :)

2007-12-16 @ 22:13:04
Postat av: Elin

Tack så mycket! Helgen var mycket trevlig, och Oslo är en väldans mysig stad! =)

Låter som en ruggigt hektisk höst för dig.. jobbigt när allt på jobbet strular och att man känner att man ger mycket av sig själv, och sin tid och sen ändå känner att man är otillräcklig! Förstår iaf dina käsnlor inför det, och är väldigt glad att jag slipper sätta betyg!

Hoppas ni får det riktigt härligt på alla era semestrar! =)

KRAM

2007-12-17 @ 19:07:28
Postat av: Linda

Tackar! Det ska bli SÅ skönt! :o)

2007-12-19 @ 21:45:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0